betsla
Jag har fått flera olika plantor av en bekant, men har ingen aning om vad det är och styrka på frukterna...

Är det nån som har lust att hjälpa mig?

Kanske svårt att se bara mha frukterna? Alla plantor ser likadana ut... gröna stora spetsiga blad biggrin.gif
harald
i allmänhet gäller att ju mindre frukter, desto starkare.
sen finns det vissa undantag till denna regeln. habanero är ju starkast av alla, men den är ju inte så jätteliten.. (men någon sådan finns inte på din bild iaf)

exakt vilka sorter det är du har kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..
men du kan ju alltid kolla igenom denna sida och se om du hittar några som liknar dina: chile varieties database

vet inte bekanten heller?

/harald
betsla
CITAT (harald @ 16-08-2006, 18:40)
i allmänhet gäller att ju mindre frukter, desto starkare.
sen finns det vissa undantag till denna regeln. habanero är ju starkast av alla, men den är ju inte så jätteliten.. (men någon sådan finns inte på din bild iaf)

exakt vilka sorter det är du har kan jag tyvärr inte hjälpa dig med..
men du kan ju alltid kolla igenom denna sida och se om du hittar några som liknar dina: chile varieties database

vet inte bekanten heller?

/harald

Nä, hon vet inte heller... hon hade märkt plantorna med "Chili, blandad" och "Chili, het" :-) Men min lilla 1½-åring har snott märkpinnarna :-D

Ska kolla in länken du skickade, tack!
harald
här kan du ju förresten också kolla: också många bilder på många sorter..
http://petterssononline.com/habanero/peppers.php
(habanero heter han här på forumet, han kanske kan hjälpa dig mer)

den tredje ser lite ut som 'fresno'..
Bessie
Skulle gissa på att de två på flankerna är hetast och att den strax till höger om måttbandet är mildast.
Piccante
Finns det inte en sort som heter hot lemon eller något, som är gulaktig och citronformad? Tycker att frukt två från vänster påminner om den. Fast jag är mkt osäker har bara sett den på bild.

Harald hade bra länkar att dela med sig av. Tyvärr hittade jag inte den sorten som jag letade efter, Capsicum annum "Carneval" som jag köpte som planta på göteborgs botaniska trädgård förra året. Jag blev aldrig klok på hur den skulle bli som mogen så jag är rädd för att jag skördade den för tidigt. Är det någon som känner till den?

Ni får ursäkta att jag slängde in en egen fråga i denna tråden men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd när vi redan diskuterade chilisorter wub.gif
Chilinuttz
Nr 1 e nog en Habanero & Nr 3 e en Jalapeno,dom andra e jag inte säker på. tongue.gif
noora
Den längst till vänster ser inte riktigt mogen ut än, är den ens fullvuxen?

Nr två från vänster skulle kunna vara någon sorts Capsicum chinense (samma art som habanero, men någon annan sort) och kan i så fall vara väldigt stark. Men det är lite svårt att säga utan att se hela plantan och blommorna också. Det är i alla fall inte en hot lemon, om inte det är ett väldigt udda exemplar. Hot lemon är avlånga.

Nr tre skulle jag gissa är en Capsicum annuum, t.ex. Hungarian Hot Wax. Förmodligen inte den starkaste av de fyra.

Den längst till höger kan vara väldigt stark. Den liknar den "Thai chili" (en Capsicum annum har jag för mig) som jag hade för ett par år sedan. De frukterna blev röda efter ett tag och var oerhört starka både som gröna och som röda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon