Full version: Tripod för rosor
Anki V
Genom att "vänstra" lite på AoT.s rosforum så har jag insett att en/två John Cabot är en förutsättning för.....(ja, det har jag inte kommit på ännu)

På fotot så kan man se att det från parkeringen och ner mot "gräsmattan är det en liten slänt. Där ska det byggas en stödmur av natursten nu i höst. Mitt i muren kommer det att vara en trappa ner mot gräset (snett bakom ormbunken).

På båda sidor av trappan skulle jag kunna tänka mig tripoder med Mr Cabot i. Vad tror ni om det?

Ett "litet" problem är att det är ett berg "övanför" vår tomt och allt regnvatten rinner ju neråt. Vi har i och för sig dränering nerlagd i gräsmattan men den ligget ju bara på 20-30 cm djup. Vad tror ni blir det för blött. Att testgräva denna torrsommar är ju inte stor ide´.

Syrenen tänkte jag skulle få stå kvar, naturligtvis med en uppstädning runt.

Lite längre bort, bortom jordhögen med presenning över har jag tänkt mig mimmelsblå riddarsporrar.

/Anki

PS. De hemska ormbunkarna är borta nu.
kerstin z5-6
Det blir bra rosor är inte så känsliga -o det sluttar ju eller hur ?
Kajsa
Det blir nog fint, men det blir en stor ros

John Cabot har i sommar fått armeringsjärn runt som stöd. Nu ca 2 m x 1.5 m efter 4 år, den är frisk och härlig.
Här lite andra bilder på rosen, där du ser storleken.

John Cabot
mulle
Stööön! wub.gif
Anki V
CITAT (Kajsa @ 16-08-2006, 23:02)
........ det blir en stor ros

Jag kanske inte behöver berätt det för "gräsmattemannen". wink.gif

Om/ när tripoden blir urvuxen så kan man väl lösa det med armeringsnät.

På min lite blåsiga havsnära tomt där snön ligger kvar till slutet av maj lär det ta några fler år innan den "går i taket". laugh.gif
/Anki
Anki V
Nu har förberedelserna börjat för att ta emot John Cabot laugh.gif

Slänten kommer att bli "stensatt", och stentrappan från parkeringen ner till "trädgården" är nästan färdig.
Först rensade vi bort allt hallontis, tistel, revsmörblomma mm. mm. Sedan började puzzlandet för att hitta rätt typ av stenar.

Hjärtevännen "kom på" att han skulle göra "rosgropar av sten och det blir inga dåliga gropar. Både Jonh Cabot och någon marktäckande ros kommer att få plats i varje grop.

Gropen är ca 1,10m i diameter och ca 70 cm djup och till veckan kommer det att grävas/byggas en lika dan till på andra sidan trappan. laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Hyrs han ut ? O i så fall Vad är timtaxan ??
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif WOW så bra det blir
Gåsis
Ja, ska bävern upp till Kerstin är han välkommen över östersund det är helt klart. Jag blir alldeles matt wub.gif Så fint du kommer att få det eller redan har.

/Åsa
Anki V
Ja, jag frågade faktiskt om han kunde tänka sig en tur till Burträsk och svänga förbi Östersund på vägen hem. Det är väl det minsta man kan begära så mycket hjälp som jag fått av Kerstin och Gåsis. smile.gif

Då muttrande han något om ”tokiga fruntimmer” och att han hade nog med en ”galen käring”. Man kan ju undra vad han menar? wink.gif

Som slutkläm lade han till att han började få känningar i sin gamla tennisarmbåge så det var inte att tänka på. unsure.gif

Jag är ledsen flickor och jag vill inte verka "ogin" men bävern blir nog kvar här hos mig wub.gif

/Anki
Gåsis
Ledsen, jo just laugh.gif laugh.gif

Behåll du din bäver och håll i wub.gif Galna tanter finns överallt tongue.gif Bävrar är det mindre gott om......
Men ett hål för riddarsporrar, påminn honom om att det behövs även om det dröjer laugh.gif

Pronaxen tra la la.... finns i östersund!

/Åsa
kerstin z5-6
Har gjort en marknadsundersökning -Blomsterlandet -alla John Cabot heter utan undantag -märkta med lapp och bild! (Av HK) HENRY KELSEY

medan de stackars HENRY KELSEY -alla utan undantag heter JOHN CABOT ...nåt är fel hos stordistributören av Can .Rosor ....
Gåsis
Men mina John Cabot, köpta i år, ser inte alls ut som Henry Kelsey. Dom ser ut som John Davis blink.gif

/Åsa
kerstin z5-6
skööönt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon