Full version: Klematisfråga
mari_tres
Sitter och försöker komma underfund med om Clematis vitalba (skogsklematis) och Clematis Paul Farges (Summer snow) är samma sort? Har båda men det är bara Summer snow som blommar i år verkar det som, så jag kan inte jämföra dem irl.

Är det två olika, fast med väldigt snarlika blommor, eller är det samma växt fast med olika namn? För det händer väl ibland vad jag vet... blink.gif
Nån som vet? Jag har försökt hitta skillnader dem emellan men har gått bet...

Edit: har hittat bilder om ni vill se... Summer snow hittade jag bara EN bild på!

Skogsklematis I mitten överst.

Summer snow man får skrolla ner lite
Lena N
Jag har en Summer snow. För några år sedan såg jag i en park en klematis med ungefär likadana blommor, men betydlig mindre. Där fanns inte någon namnskylt så jag vet inte vad det var jag såg.

Intressant om någon här kan reda ut begreppen.

Det finns två bilder på min Summer snow i mitt album "Blommor i trädgården"
mulle
Jag har båda och den enda skillnaden jag märker är att summer snow börjar blomma lite tidigare och växer kraftigare.
Då jag hade läst din fråga måste jag gå ut och titta och då blev jag tveksam. De är så lika och den blommande, kraftiga växer i ett gynnsammare läge. Samma ändå????
Mulle
Madeleine1
Summer snow 'Paul Farges' är en korsning mellan C. potaninii var. potaninii x C. vitalba och kommer från Ukraina. Den doftar.

C. vitalba har sitt ursprung i UK. Har ingen doft.

Det finns säkert mer som skiljer dem åt, men det här är grunden i alla fall. Infon hämtad från Clematis on the Web. Kanonhemsida för clamatisälskare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon