lugnet
Hej!

Jag är ny på forumet men kommer säkert att återkomma efter det här då jag har en tomt på 5000 kvm med medföljande problem här och där och jag är dessutom novis på trädgårdsskötsel...
Nu gäller det päronträdet. Vi köpte ett nytt familjeträd 2004 med päron, Esperens herre, Göteborgs diamant och en sort till som jag inte minns. Det har både i år och förra året fått svarta fläckar på bladen (de flesta men inte alla) och en del av grenarna fäller bladen i topparna som sedan svartnar. Jag trodde det berodde på alla myror och bladlöss som var i trädet men nu har jag fått höra att det kan vara både päronskorv, kräfta och päronpest. Det verkar omöjligt att hitta bilder på hur dessa sjukdomar ser ut så jag har svårt att avgöra om det är dessa. Är det någon som har erfarenhet? Och vad bör jag göra för att bota trädet, eller är det bara att ta bort det? Jag har två gamla päronträd varav ett ger bra med frukt och jag vill inte riskera ev smitta till det. Jag vet inte vilka sorter de gamla träden är men gissar på att ett är augustipäron.
Kan någon hjälpa mig?

Tacksam för svar...

sad.gif
Ciczi
har du ingen bild på eländet? sjukdommar kan vara ganska svåra att diagnostisera utan att se vad det handlar om, och till och med då kan det vara svårt.

Om man misstänker päronpest ska man anmäla till Växtskyddsinspektionen vid statens jordbruksverk.

De olika misstänkta skurkarna är olika typer av skurkar.
Päronpest är en bakteriesjukdom (och en riktigt elak jäkel), päronskorv och kräfta är svampsjukdommar.

Försök att ta lite bilder på dina päronträd.

mvh Ciczi,

och välkommen hit förresten.
Inga från Närke
CITAT (lugnet @ 16-08-2006, 20:42)
Hej!

Jag är ny på forumet men kommer säkert att återkomma efter det här då jag har en tomt på 5000 kvm med medföljande problem här och där och jag är dessutom novis på trädgårdsskötsel...
Nu gäller det päronträdet.

Hej och välkommen hit.

Om du lägger din fråga i avdelningen "Träd, buskar och häckar"så har du chansen att få flera svar.
Tips.
Kolla lite på avdelningsrubrikerna det ger dig lite stöd om vad de handlar om och var man kan lägga frågorna.
Bilder är alltid bra när man frågar om saker vad det än gäller. Skapa ett album här eller om du redan har på nätet så kan du länka hit till din fråga genom att ta egenskaperna från bilden och sedan trycka på bild här när du skriver inlägget och klistra in adressen. Glöm inte att ta bort det första http: skall bara vara ett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon