Jag är ny på forumet men kommer säkert att återkomma efter det här då jag har en tomt på 5000 kvm med medföljande problem här och där och jag är dessutom novis på trädgårdsskötsel...
Nu gäller det päronträdet. Vi köpte ett nytt familjeträd 2004 med päron, Esperens herre, Göteborgs diamant och en sort till som jag inte minns. Det har både i år och förra året fått svarta fläckar på bladen (de flesta men inte alla) och en del av grenarna fäller bladen i topparna som sedan svartnar. Jag trodde det berodde på alla myror och bladlöss som var i trädet men nu har jag fått höra att det kan vara både päronskorv, kräfta och päronpest. Det verkar omöjligt att hitta bilder på hur dessa sjukdomar ser ut så jag har svårt att avgöra om det är dessa. Är det någon som har erfarenhet? Och vad bör jag göra för att bota trädet, eller är det bara att ta bort det? Jag har två gamla päronträd varav ett ger bra med frukt och jag vill inte riskera ev smitta till det. Jag vet inte vilka sorter de gamla träden är men gissar på att ett är augustipäron.
Kan någon hjälpa mig?
Tacksam för svar...