uno
Nu kommer mitt inlägg även här.
Jag köpte testade och rek. köp av snigelbromsen. Jag tar tillbaka denna rek.
Tråden är för tunn och brändes av efter ett tag. När jag hade reparerat ett 10-tal gånger kontaktade jag företaget som höll med mig om att tråden var för tunn. Jag fick då ett nytt nät med samma tunna tråd. Skall jag skratta eller gråta. Köp inte Snigelbromsen.
Vad gjorde jag då. Om tråden var för tunn var det ju bara att använda en tjockare tråd. Jag köpte 50 meter 1.5 mm enkeltråd och brände bort isoleringen. Spikade upp tråden rund mitt trädgårdsland som är uppbyggt av byggtimmer. Funkar även på pallkragar. kopplade allt till en 24v transformator(Claes Olsson) går även bra med 12v transformator.
Perfekt resultat. Sniglarna far åt fanders och tråden håller. Billigt blev det också.
Ramoth
Istället för att köpa tråd med isolering som måste bort borde det väl gå lika bra att istället köpa tråd som saknar isolering redan från början?
Det finns utmärkt ståltråd i olika kvaliteer och prisklasser som är avsedd för djurstängsel - som häst och ko hagar.
Förpackningarnas storlek lär dock gör att tråden i fråga räcker några varv runt hela tomten istället för bara runt landet .... wink.gif
Slät ståltråd i mindre farpackningar finns väl också har jag för mej.

Men hur som haver så tycker jag att din idé låter alla tiders!
uno
CITAT (Ramoth @ 16-08-2006, 23:11)
Istället för att köpa tråd med isolering som måste bort borde det väl gå lika bra att istället köpa tråd som saknar isolering redan från början?
Det finns utmärkt ståltråd i olika kvaliteer och prisklasser som är avsedd för djurstängsel  - som häst och ko hagar.
Förpackningarnas storlek lär dock gör att tråden i fråga räcker några varv runt hela tomten istället för bara runt landet ....  ;)
Slät ståltråd i mindre farpackningar finns väl också har jag för mej.

Men hur som haver så tycker jag att din idé låter alla tiders!

Ja vist finns det ståltråd men tunn ståltråd som är lätt att hantera rostar sönder efter några år. Tjockare ståltråd är stelare och om ståltråd leder lika bra som koppar det vet jag inte. Fördelen med kopparledningstråden är att den består av ett antal tunnare trådar och är lätt att hantera. Priset var drygt 100lappen för 100 meter. Kanske finns det oisolerad kopparledning till bra pris. Bra om någon Kollar detta och återkommer.
KURT
Det verkar ju fungera bra med vanligt elstängsel. Man bör nog ta det försktigt så att man inte har allt för hög strömstyrka. Många djur är mera känsliga än människor för elektricitet.
Chilinuttz
Stål/järn leder inte speciellt bra,risken är att man får dra på med volten för att det ska funka,och sen rostar det åxå.

Koppartråd e mycket bättre alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon