Hej!
Jag har två sockertoppsgranar, c:a 1,7 m höga. De har fått bruna partier, den ena mitt på ena sidan av toppen och den andra på själva toppen. Ska jag klippa bort detta bruna, döda? Om jag kapar toppen, hur blir det då med formen?
Hälsar Gits bekymrat
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 09:36
Alla barrväxter med genomgående stam såsom gran, en och exempelvis thuja slutar att växa på höjden där du toppar den.
Jag är inte expert på sockertoppsgranar, men att försöka förhindra fortsatt uttorkning, förfrysning eller vad som orsakat barrvissnaden är nog ett säkrare kort än att börja beskära.
Om man kapar toppen på en gran eller en kommer de så småningom att försöka återetablera en topp. Man ser det ofta på gamla granhäckar som en gång toppkapats. Om man inte fortsätter att beskära kommer flera skott att sträcka sig uppåt. Det finns höga granhäckar med 2-3 sådana kapställen där ett par, ibland tre nya toppskott skjutit i höjden. Så småningom riskerar det att bli instabilt eftersom det blir topptungt och ofta röta där man kapade gamla toppen (särskilt om den var grov).
Om sockertoppsgran reagerar på samma sätt så kan man undvika dubbeltoppar genom att gallra bland de toppskott som kommer efter beskärningen. Man väljer det som ser ut att ha bäst fäste och som växer rakast uppåt.
Vanlig svensk gran brukar man beskära årsskotten på i juni-juli för att de ska kunna förgrena sig. Ska man göra större ingrepp är augusti bättre.
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 12:20
Då hade jag fel då Cilla - jag som tyckte jag förstått vad jag läst om Thujahäckar och Granhäckar i så många böcker?
Inte direkt fel om man tolkar det som att man ska toppa dessa när höjden blivit den önskade. Men det betyder inte att man kan lämna dem där - man måste hela tiden se till att toppa och beskära dem på nytt, annars bildar de dubbeltoppar.
Sedan har vi ju diskussionen tidigare om var som kan hända om man kapar en gran på hälften, dvs kapar grovt. Om man kapar alltför grovt orkar granen inte bygga ny topp och granen kommer att se risig ut. Krongrenarna brukar ju fälla barren inne mot stammen och när man kapar en gran blir detta, barrlösa och ofta risiga parti, synligt.
Var ute och fotade detta igår - en granhäck som inte beskurits på ca 10 år kapades i den höjd man ville ha häcken. Innebar att man kapade ca 10 cm grova toppar. Detta skedde för 2 år sedan. Nu har de översta grenarna torkat in helt och de nedre är på god väg.
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 14:18
Jag förstår - eftersom vi ändå är inne på ämnet med beskärning av barrträdd funderar jag på den vanliga rekommendationen att beskära antingen mitt i vintern eller fram till Midsommar. Jag klippte vår Thuja-häck första gången förra året vad gäller höjdmässigt. Än så länge har den inte växt någonting i höjdled när det gäller nya skott - det är ju inte så långt kvar till Midsommar trots allt - innebär det att det kanske inte behövs i år utan bara vad gäller sidorna?
En annan fråga är att vi har ett par Thujor som behöver bytas ut för dom är helt bruna - bör man satsa på små exemplar som får växa till sig i lugn och ro eller bör man satsa på liknande storlek som vi har? (180 cm) Min fundering grundar sig på att det är ju svårt att veta hur pass stressodlade de större exemplaren är man ser i plantskolorna. Dom är ju hur som helt aldrig lika kraftiga och fina som de vi har även om de i och för sig har nått samma höjd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.