Full version: Yngel!
Eva Welam
Hjälp!!
Jag har fått en massa guldfiskyngel i dammen!
I våras köpte jag 5 guldfiskar som jag släppte i min damm. Jag var fundersam om de skulle klara sig. Jag har bara en fontänpump och inget filter. Nu dräller det av yngel i varierande storlekar.
Hur gör jag till vintern? Kommer dom att klara vintern om jag håller en vak öppen?
Maggan H
Om du har ett djup på minst en meter och öppen vak kommer dom säkert att klara sig. Dammen får inte bottenfrysa, då får du fiskblock wink.gif
susankall
Gäller det minst 1 meters djup oavsätt villken zon man bor i? Eller måste man ha djupare när man bor i lite kyligare zoner?
Mvh
susan.
Sollan
Se till att vattnet cirkulerar mha en luftpump. Samt ett frigolitblock med skorsten för att lufta bort sumpgaser. OBS, böjd för att inte snön ska täppa till. Min damm är bara ca 70 på en lien del och jag har övervintrat flera år nu.
Maggan H
CITAT (susankall @ 06-09-2006, 09:16)
Gäller det minst 1 meters djup oavsätt villken zon man bor i? Eller måste man ha djupare när man bor i lite kyligare zoner?
Mvh
susan.

Om man kan hålla öppen vak kan man nog ha lägre vattenstånd, men det är inte att rekommendera.
uno
Använd fotänpumpen, men låt vattenutsläppet ligga strax under ytan så djupt att vattnet inte åker upp i luften. Jag tror att Du på så sätt kommer att få en en isfri yta som släpper ut sumpgasen. Vid stark kyla kan det bildas en issorpa som är lätt att göra sönder. Om dammen bottenfryser eller inte beror dels på dammens djup dels på hur ytisen blir isolerad t.ex.
med snö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon