Har häxringar i gräsmattan.
Har ni förslag på hur de kan bekämpas?
Har något diffust minne av att bli tvugen att gräva upp alla angripen jord, frakta bort den och fylla på ny.
Men visst finns smartare sätt .... eller ???
"Nejlikbroskskivlingen tillhör de vanligaste häxringsvamparna. Den är utmärkt att äta."
Vill inte äta dem - vill ha bort dem!
Det finns inget säkert sätt att få bort allt mycel. I princip borde det fungera att drastiskt ändra betingelserna i jorden. T ex genom att höja pH (kalka) eller på något annat sätt göra så att svampen inte längre trivs (men samtidigt skall ju inte gräset dö!).
Jag har ett par häxringar varje år som dyker upp på olika ställen, de vandrar, och en biolog som var på besök sade att det är något man får leva med.
I år har det bara varit ringar, själva svampen har torkat bort.
Men de år det finns svamp blir det nejlikbroskskivlingar stekta i smör och det är faktiskt supergott!
Mulle
Buggebubben
23-08-2006, 12:26
Vet inte om någon mer än jag hörde det igår men på Skåne runt i P4 så tipsade dom om ett medel som jag uppfattade hette "Herbinas".
Tydligen var det en greenkepper i Skåne som hade funnit att detta medel var effektivt mot häxringar och att resultatet var perfekt.
Någon mer som hörde detta och uppfattade vad det hette?
Bra om man har rätt namn på det när man beställer lite....någonstans =)
Sommartorparn
26-08-2006, 11:03
CITAT (mulle @ 17-08-2006, 12:42)
Men de år det finns svamp blir det nejlikbroskskivlingar stekta i smör och det är faktiskt supergott!
Har också häxringar. Kan man vara säker på att det är nejlikbroskskivlongar och inte någon annan svamp som man inte bör äta?
Biggan_
26-08-2006, 11:44
Något att prova kanske?
Frågor om gräsmattan scrolla en bit ner på sidan så hittar du häxringar.
Jag har inte provat detta så jag vet inte om det fungerar!
ingrid fuxwall
26-08-2006, 19:37
CITAT (mulle @ 17-08-2006, 13:42)
Jag har ett par häxringar varje år som dyker upp på olika ställen, de vandrar, och en biolog som var på besök sade att det är något man får leva med.
Mulle
Hur ser dessa svampar ut?
ingrid
Biggan_
26-08-2006, 19:43
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-08-2006, 20:37)
CITAT (mulle @ 17-08-2006, 13:42)
Mulle
Hur ser dessa svampar ut?
ingrid
Bilder och
Beskrivning
Birgitta P: Intressant sida du länkade till!
Tack!
» Häxringar - Har fått in häxringar i min gräsmatta. Vad gör jag?
Karl-Herman Håkanssons erfarenhet är att häxringar är mycket svåra att bekämpa.
Det finns ett medel (Biowel) som kan användas. Finns att köpa hos Lantmännen. Ett gammalt
husrecept som han själv har prövat är att blanda 1 dl av konserveringsmedlet Atamon och 1 dl
ytspänningsmedel som man har i diskmaskinen till 10 liter vatten. Man tar en grep och gör en
massa hål så tätt och djupt man orkar i häxringen och vattna sedan ut blandningen i hålen.
Det vanligast sättet är att byta jord där häxringarna är och att man gräver så djup som möjligt
för att de inte skall komma tillbaka. Man sår sedan i nytt gräs. Tyvärr kan de ändå komma
tillbaka om något år.
har testat receptet på Atamon på min gräsmatta.Räfsade dessutom och gödslade med blåkorn och toppdressade. Ringarna försvann och kom inte tillbaka igen. Så fort jag ser svamp i gräsmattan så vattnar jag ut Atamon.
Funkar perfekt.
Ska jag ta mig 1000 pröva (Atamon alltså) på mina honungsskivlingar
/Janne
Vilka andra svampar finns i häxringar? Någon giftig? Har flera häxringar med diametern 1-6 m stora, men där jag har gödslat gräsmattan mycket så har gräset vunnit kampen. Atamon funkade inte, hur mycket behöver jag använda.
Jag har hört att de växer varje år så jag får väl vänta tills de växer ur trädgården...........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.