Cam & co
Eftersom vi i vår gigantiska parkliknande trädgård har flertalet hasselnötsträd så började jga nu när jag håller på att göra iordning en hemsida för trädgården att leta på nätet för att lära mig mer om den än att den släpper en grymt stor mängd frön (hela vår gräsmatta var vit i omgångar & det såg ut som det snöade) och att det växer hasselnötter på dem ... så läser jag då följande (på två olika ställen):

Hassel är oftast en stor mångstammig buske, men kan i sällsynta fall bli trädformad. En hassel blir vanligen tre till fyra meter hög, men trädformade hasslar kan bli upp till tolv meter.

Hasseln (Corylus avellana) är ibland, särskilt i tät skog, ett litet träd av 5-8 meters höjd, men blir oftast en yvig buske genom de talrika skotten från rothalsen.

Till min fråga då ... HUR vanligt/ovanligt är det att hasseln blir träd istället för buske? Och hur ovanligt/vanligt är det att den överstiger 12 meter?

Det är såklart svårt att säga exakt hur högt vårt högsta hasselträd är - men jag tippar på en del mer än 12 meter i alla fall ....

Ska se nu om jag har några bilder på hasselträden som jag kan lägga upp på hemsidan ... www.camscorner.se/garden - annars, om inte, så får jag ta bilder imorgon ...
Ophelia
Jag bor i Mälardalen och granne med Strömsholm. Här har vi massor med hassel och mig veterligen så är det betydligt vanligare med buske än träd. Kanske om man tar och stammar upp en hassel och låter en enskild stam får komma, då kanske man kan driva upp den så högt.
Cam & co
CITAT (Ophelia @ 17-08-2006, 06:40)
Jag bor i Mälardalen och granne med Strömsholm. Här har vi massor med hassel och mig veterligen så är det betydligt vanligare med buske än träd. Kanske om man tar och stammar upp en hassel och låter en enskild stam får komma, då kanske man kan driva upp den så högt.

Jag vet inteo m du sett bilden jag lagt på min trädgårdssida? Men de träd vi har är alla flerstammade & de flesta stammarna är relativt smala ... Vi har också beskurit de träd som finns på bilden rätt ordentligt då de hindrade solen från att nå både mark & vårt Magnoliaträd ... men det verkar må bra ändå & nötter blir det i mängder på det ....

Hur länge våra träd stått vet vi inte heller, men trädgården anlades av en trädgårdsmästare för sisådär 30 år sedan ... men här har varit bebyggt också innan det då det ska ha funnits en herrgård på samma mark som revs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon