Full version: Uppvärmd balkong
Hum
Jag skulle gärna höra av er som har erfarenhet av att värma sin inglasade balkong till ett "grönrum"... jag funderar på att hålla tempen lite över 0 men är bekymrad över elkonsumtionen.. Blir det ett dyrt projekt om man använder t.ex. frostvakt? (jag bor i motsvarande läge som ung. svenska zon 2-3) Jag slits mellan att tänka ekologiskt och tänka på mina växter unsure.gif

-jb-
niklaswik
Beror helt på hur tät balkongen är. Sipprar det in kalluft lite överallt så kan det nog bli rätt så dyrt.
Alexander-VG-zon3
vilka växter hadde du tännk att ha många klara av frost å har du glas så är dte skyddat från vindar å regn . så många medelhavsväxter å kryddor skulle klara sig fint där fast dte kankse går ner mot -5c nån natt i vinter men en bra temp är ju att hålla -5c till +10c
Lemonne
Så här gör jag:

Jag täcker hela golvet, plus halva ytterväggarna av trasmattor för att hålla det tätt. Krukorna ser jag till att ha på hyllor och bänkar för att de inte ska stå direkt på golvet. Även krukorna är invirade i isolerande material för att skyddas ytterligare. Oftast räcker det med, för min del, att hålla balkongdörren öppen in till min lägenhet så ofta jag kan. När det är väldigt kallt drar jag igång el-elementet för väldigt korta stunder. Mina växter klarar sig jättefint hela vintern, pelargoner, blåeld, lyckliga Lotta.. allt blommar vintern igenom, utan att det händer något markant med min mycket låga elräkning.

Jag har ju då en inglasad uteplats, det är betongplattor som ligger direkt på marken, ovanpå dem ligger en grön heltäckande matta och ovanpå det har jag lagt laminatgolv. Jag har blivit tvungen att täta mellan husväggen och balkong-glaset med lite isoleringsmaterial.
Hum
Jag har oliv, myrten, små citronplantor, lager, några örter, ängatrumpeter och en passionsblomma. Och så har jag ginkgo, bergsbambu, gullklematis och krypvide på andra sidan, men dom ska ju tåla kyla rätt bra.

Jag är uppe i tredje våningen så kyla från marken kommer det inte, men glasen är inte så där jättetäta.

-jb-
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 17-08-2006, 14:47)
Jag har oliv, myrten, små citronplantor, lager, några örter, ängatrumpeter och en passionsblomma. Och så har jag ginkgo, bergsbambu, gullklematis och krypvide på andra sidan, men dom ska ju tåla kyla rätt bra.

Jag är uppe i tredje våningen så kyla från marken kommer det inte, men glasen är inte så där jättetäta.

-jb-

oliv -5c utan problem (-10c)
myrten samma (-10)
citrusväxter måste ha över 0c
lager -5c (-10c)
beror på vilken passions blomma men ca-5c
änglatrumpet över 0c men har läst att dom klara ner till -12c
ginko härdig
bergsbambu härdig
klematis härdig
krypvide härdig
örterna vet jag inte

fast glasen inte är täta så skyddar dom även mot regn,snö,blåst plus så kan du skydda växterna .

hadde jag haft din balkonng hadde inte jag gjort nåt med växterna mer än att skyddat dom om det bler låg temp eller tar in dom bara för natten om det bler väldigt kallt . sen kan man ju själv ha nån billig värme för citrusen å adnra som inte tål frost typ sätta runt värmeljus eller isolera just derasplats man kna ju sätta dom mindre härdiga mot husväggen . m.m.
Lady Hamilton
En annan grej du kan göra är att täcka glaset med isoler plast/bubbel plast. Om det nu inte är viktigt för dig att kunna se ut. Har du möjlighet att plasta glaset så kommer du att spara mycket på uppvärmnings kostnaden och du kommmer inte heller att få så stora temperatur skillnader på balkongen.
I övrigt så håller jag med de tidigare skribenterna smile.gif
gomman
Jag läste i boken Gröna balkonger om en som isolerade med frigolit, masonitskiva och mattor och 2-glas och fick 8 plus hela vintern trots att de bodde i Uppsala.
Men frigolitskivor, mattor och bubbelplast borde fungera bra det med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon