polecat
Nu har det snart gått en sommar med växthuset och det mesta har fugerat bra.
Jag har lite problem med fåglar !
Jag har fått bygga för takfönstren med kycklingnät så att de inte flyger in hela tiden.
Dessutom så sitter de på taket och "skiter" mad.gif i massor. Är det någon som har någon lösning på det?
*Felix matte*
Testa med att fästa några remsor aluminiumfolie på taket (kläm fast mellan rutan)
fåglar brukar inte sätta sig där folie blänker.

Vi hade jämt fågelskit på bord och stolar på altanen... tills jag tejpade fast en remsa folie mitt på bordet smile.gif
kristerh
Har sett att i sydligare länder där de har fågelutsatta balkonger knyter fast en vit plastpåse på balkonräcket som fladdrar i vinden, det håller fåglarna borta, ser kanske inte så snyggt ut men...
du kan oxså spänna fast en ståltråd mellan början o slutet på taket, ett par cm upp ovanför taket.
jåj
Hej.
Förmodar att problemt är en bra sittplats på takåse? och här gör de det som bode göras någon annanstans!

Den klasiska lösningen på vanliga hus är en tun tråd som sätts upp strax uvanför åsen.

Hälsningar
JÅJ

P.S.
På hus med tegelpannor och algtillväxt är en koppartråd lagom för att hålla algerna borta sägs det ! ( kopparoxid är mycket giftigt men om det räcker tvivlar jag på men vist intresant)
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju även testa med rovfågelsiluetter som man klistrar fast på växthuset de brukar användas för att hindra fåglar från att flyga in i glasrutor.

Fönstersiluetter av pilgrimsfalk kan man ex. köpa hos naturskyddsföreningen.
Inga från Närke
Har sett att fåglarna kommer till vårt växthus också men det är för att jaga flugor m.m. som är inne i växthuset. De ser dem ju utifrån och skall försöka ta dem.
Jag brukar spola av glaset med vattenslangen går bra om det inte får sitta för länge.
polecat
Tack för tipsen, nästa sommar ska jag hitta en lösning till detta.

När det kommit en regnskur så har jag borstat bort fågellortarna, jag har mycket kalkhaltigt vatten så jag vill inte använda slangen.

Men den här sommaren har det som sagt inte regnat särskilt mycket biggrin.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon