Full version: Getingeländet
Estrella
Kan nån hjälpa mej med hur jag bäst kan döda dessa hemska, vidriga plågoandar?
Har hört om nån elektrisk manick som dom flyger in i och blir grillade. Nån som provat och som vet var man kan köpa dom?
Grymt tacksam för hjälp, efter 5 getingstick i familjen på en helg
mad.gif mad.gif
Anma
Tyvärr, har inget tips! Våra getingar är väldigt fredliga. Har ett bo under verandataket på stugan. Dom flyger in och ut hela dagarna utan att störa oss. När vi äter brukar en envis snurra runt maten men brukar lyssna på mig när jag säger till denn att flyga hem istället... wub.gif

Däremot har vi ett flertal jordgetingsbor på tomten där ute som jag skulle vilja ha väck för hundarnas skull. En bäver (?) brukar komma på näterna och gräva upp dom då och då, men getingarna ger sig inte för det utan bygger upp allt igen... Hur ska man utrota sådana bon? Har funderat på att åka dit sent i höst innan isen lagt sig och gräva upp bona, men dom kanske vaknar då?
AnitaO
Dom är hemska just nu.
Snurrar omkring och förefaller helt förvirrade.
Den enda "elektriska" pryl jag har sett funkar bara på mygg dessvärre, men nån annan kanske vet.

I nån annan tråd var det nån som tipsade om en getingfälla.
Saft i en bunke och några droppar diskmedel.
Då drunknar dom när dom ska smaka på saften.
snuffe
Jag skulle tro att det är en grävling som gräver upp jordgetingbona.
Åtminstone gör "min" grävling så.

Den elektriska prylen ser ut som en badmintonracket är inte att rekommendera till getingar. Den är inte tillräckligt stark, så de skulle bara bli ännu besvärligare.

Jag har nog haft tur på min tomt för där finns bara ett bålgetingbo i en fågleholk.
Min teori är att de är därför jag inte har några vanliga getingar runt huset.
Fördelen med bålgetingar är att de inte alls är intresserade av mat och inte agressiva.
(Men jag är livrädd för dem i alla fall.)

Anna
kristerh
Jag tycker de få getingar jag haft försvunnit på sista tiden wink.gif
samma sak med mina bekanta som varit riktigt besvärade av massor av getingar, de har bara försvunnit, kan det ha med hösten att göra wink.gif
kristerh
CITAT (Anne R @ 17-08-2006, 10:25)
Har funderat på att åka dit sent i höst innan isen lagt sig och gräva upp bona, men dom kanske vaknar då?

Getingar bygger inte bon på samma ställe från år till år, vad jag vet, har de bott på ett ställe ett år kommer det inte att finnas nya på samma ställe nästa år. Alla getingar dör på hösten utom de nya drottningarna.
KURT
CITAT (kristerh @ 17-08-2006, 11:11)
CITAT (Anne R @ 17-08-2006, 10:25)
Har funderat på att åka dit sent i höst innan isen lagt sig och gräva upp bona, men dom kanske vaknar då?

Getingar bygger inte bon på samma ställe från år till år, vad jag vet, har de bott på ett ställe ett år kommer det inte att finnas nya på samma ställe nästa år. Alla getingar dör på hösten utom de nya drottningarna.

Och dessutom är det ofta samma art av geting som bygger bo ovan och under jord. Så getingar under jord (s k jordgetingar) är inte mera aggressiva än andra getingar. Däremot löper man kanske större risk att störa dem.
mittas
Hej
När ja var på rusta häromdagen så hade dom en getingfälla
de var som en stor ballong "typ", ssom såg ut som ett jättestort
geting bo detta skulle tydlilgen var bra wacko.gif
Om de funkar vet ja inte
Kosta 50 spänn kanske värt att prova

MVH Catarina biggrin.gif
mulle
Jag har nog bara sett en handfull getingar i sommar, bromsarna har varit årets bekymmer här!
Lampan som grillar insekter är bra för myggor som ju rör sig på kvällar och nätter men getingarna är bäst att fånga med fällor med söt vätska i.

Om man nu överhuvudtaget måste fånga getingar...
Sitter man stilla då de surrar runt en och tittar man noga efter att ingen sitter på mat eller dryck är de ju sist och slutligen ganska harmlösa.
Jag är extra allergisk mot getingstick och har tränat upp mig att ständigt kolla omgivningen då jag är ute. På fem år nu har jag inte blivit stungen.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon