Full version: Plantera lökar
Österläge
Halloj!

Jag är sugen på att plantera blomsterlökar till nästa år, men vi planerar att flytta i vinter o det känns därför lite onödigt att plantera lökar i rabatten... Måste de planteras nu eller kan man göra det tidigt i vår?

Tacksam för svar!
Lady Hamilton
Vår lökarna bör man plantera nu om de skall blomma till våren. De behöver vinterkylan så att de "somnar" för att sedan "vakna upp" när det blir varmt på våren igen. Men man kan även plantera lökarna i krukor som du har i kyla (men de får inte botten frysa) och sedan tar fram till våren.
Om du då flyttar under vintern är det bara att ta med lökarna till det nya stället och sedan plantera dem i de nya rabatterna efter att de har blommat. Förresten många lök växter klarar även av att planteras om i full blom.
Whiskuchi
Jag glömde en påse pärlhyacintlökar i trädgårdsskjulet i höstas, satte dem i våras och jösses vad de blommade! ohmy.gif
Då fick de köldknäppen i påsen, kanske var därför de blommade så snabbt.

(tilläggas bör kanske att en del lökar ruttnade och många möglade. De flesta överlevde ändå)
Österläge
Ok, tack för era svar! Ska nog köpa några lökar o plantera i krukor då, så kan jag ju se om jag har dem kvar i krukorna eller planterar dem i rabatt.
anders33070
På mitt jobb säljer vi nu ut lökar för halva priset +personalrabatt. biggrin.gif Ska jag köpa lökar nu och plantera direkt eller köpa nu och vänta ett tag. Satte vårlökar i april i år på en chansning, gick sådär kan jag säga laugh.gif wacko.gif

Förlåt att jag snodde lite på din tråd istället för att börja en ny unsure.gif
Österläge
CITAT (anders33070 @ 23-08-2006, 23:45)
På mitt jobb säljer vi nu ut lökar för halva priset +personalrabatt. biggrin.gif Ska jag köpa lökar nu och plantera direkt eller köpa nu och vänta ett tag. Satte vårlökar i april i år på en chansning, gick sådär kan jag säga laugh.gif wacko.gif

Förlåt att jag snodde lite på din tråd istället för att börja en ny unsure.gif

Ingen fara! Var jobbar du..? Bra tips om att ni säljer för halva priset ju! tongue.gif På tidigare svar verkar det ju bäst att köpa o plantera direkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon