Full version: Bambu eller nåt?
Cajo
Den verkar inte lika hård som bambu, men det kanske det är ändå.

Jag fick ett prov av en kompis. Stammen är lik rabarberns, köttig, grön med röda "duttar" på. Sen är stammen avdelad i sektioner. ca 10 cm./ sektion.

Gröna stora blad. Tydligen kommer det även blommor i toppen senare. Jag åker förbi ett bestånd varje dag, och den växer helt hysteriskt, flera cm (dm) per dag.

Kompisen hade klippt ner den och kastat "avfallet" på ett annat ställe, och nu växer det sanslöst även där. (bara genom att lägga stammarna på marken.)

Innan jag lägger min lilla stickling på marken, vill jag veta vad det är, så den inte tar över hela trädgården...........
Åsa, mälardalen zon 2
Låter misstänkt likt "Fattigmans bambu" = jätteslide eller parkslide. Vilket innebär riktig ogräsvarning, trivs denna växt så kan den sprida sig mycket bra och det kan bli svårt att utrota den ifall man sedan vill bli av med den.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/fallsac.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/falljap.html

Växten kan vara fin på naturtomt på eget ställe men den passar inte i blomsterrabatten.
Cajo
Ja! Där var den! ..........Jätteslide.

Tack för din hjälp!

Får fundera på om jag skall ha den på tomten........

Kan man kapa växten till hösten och använda grenarna?
Att ha som stödpinnar tex.
Eller är dom för klena?
Micke
Den får gärna kapas till hösten, men jag tror inte att du har någon större nytta av grenarna, de är kanske lite för spröda för att användas som stödpinnar. Men det är en jäkel till att sprida sig, vill man ha en i sin trädgård krävs det en rejäl rotmatta för att hålla den på plats - och det är inte säkert att ens det hjälper. Det kan vara bättre att satsa på parkslide i så fall, den är aningen lättare att hantera och når här i södra Finland i alla fall upp till 2,5 meters höjd.

Har för mig att jätteslide är förbjuden i England i närheten av vattendrag, eftersom den tar över allt. En bekant till mig planterade ett skott i sin havsvik i östra Finska viken för några år sedan och nu har han fullt sjå att försöka hindra den från att invadera trädgården. Den blir alltså inte ens störd av att växa i bräckt vatten. Och vassen i viken har den trängt bort...

Så tänk dig för innan du tar in detta monster i trädgården...

Micke
Cajo
Åh.....herre gud!

Nu åker min "lilla" stickling bums ner i sop-bingen.

Jag får njuta av andras bestånd istället!

blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon