Full version: Paulún till sjukhus
LadyG
Fredrik Paulún till sjukhus

Så ung, och blir ändå drabbad? Det trodde jag var näst intill omöjligt!

I synnerhet som han ska vara världens renlevnadsmänniska, med sund kost och tränar och så...? ohmy.gif

Läskigt.
stina
Usch! Tydligen hade han lyft väldigt tungt. Ibland undrar man när man ser folk på gymmet (uteslutande killar vågar jag nästan påstå) som kämpar med på tok för tunga vikter. Det KAN inte vara nyttigt! Dessutom är det så tungt för dom så att dom inte kan lyfta korrekt utan rycker upp vikterna samtidigt som dom måste gunga till.

/Stina
LadyG
En väninna berättade för mig om hennes pojkvän, han skulle med på ett pump-pass. För de som till äventyrs inte vet vad pump är kan man säga att det är som sytrketräning fast rytmiska rörelser (till musik?) med skivstång. Pojkvännen gjorde som alla killar gör, han slänger på så mycket han orkar lyfta. Det ska han hålla på och bolla med hela passet laugh.gif

Så nog är det mest killar som tar i som tokar, men jag undrar om det var det som var problemet här. Fast å andra sidan hade han aldrig kört lutande bänk innan, så det kanske var det iallafall?

Det är dock skrämmande, om en som är så noga med hälsan kan drabbas då kan nästan vem som helst drabbas ju? ohmy.gif

Mest orolig blir jag eftersom stroke o liknande förekommer i släkten, så jag har genetiken emot mig.

Och oro och stress gör ju inte saken bättre... unsure.gif rolleyes.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 13:31)
Fredrik Paulún till sjukhus

Så ung, och blir ändå drabbad? Det trodde jag var näst intill omöjligt!

I synnerhet som han ska vara världens renlevnadsmänniska, med sund kost och tränar och så...? ohmy.gif

Läskigt.

Blodpropp kan man få även vid unga år.

Och även om man ätit förståndig sk Rössnerkost. Jag fick mina första i lungorna 1990. Då var jag 34 år. Den andra kom i hjärnstammen år 2000.
Ändå var all värden fina och kolesterolet och blodfetter och annat låg på hur bra nivåer som helst. Helt rena blodkärl. Hade ju inte ätit fett sedan 1981 då jag fick mitt första gallstensanfall.

Det kan vara ansträngning, ärftlighet, hormonrubbningar av olika slag.
Medeciner kan också på sikt ge blodproppar samt högt blodtryck.

Jag tror att tex stress kan spela en viss roll. Vid kraftig stress kan blodtrycket åka hiss om man säger så. Jag har en bror som fick en stroke för en månad sedan. Han har haft normalt blocktryck när han är hemma. Men på jobbet stiger blodtrycket till farligt höga nivåer. Vid stroken när han blev inlagd på intensiven att tag, där de tog blocktrycket varje kvart till att börja med, så blev alla besökande förbjudna att tala om arbetet eftersom hans blodtryck då gick i taket. Arbetskompisar fick inte ens komma på besök.

Just hissåkandet upp och ner i värden gör att de avlagringar som sitter i kärlen kan lossna.
stina
Nej, låt bli att oroa dej! Det förekommer i nästan alla släkter - tänk på det.

Vet inte om jag berättat att jag fick med en kille här från jobbet på just ett body-pump-pass. Han hade aldrig kört det och jag varnade honom: Tänk nu på att INTE ta så tunga vikter, man kör varje muskelgrupp en hel låt! Han ställde sig bakom mej och valde samma vikter som jag har, men jag hade ju tränat väldigt mycket och länge. Det slutade med att han fick gå till läkaren med muskelinflammation i bägge armarna. ohmy.gif Gud vad han skämdes! Jag fick absolut inte säga något på jobbet och det har jag inte gjort heller.
LadyG
CITAT (Bettson @ 17-08-2006, 15:56)
Blodpropp kan man få även vid unga år.

Och även om man ätit förståndig sk Rössnerkost. Jag fick mina första i lungorna 1990. Då var jag 34 år. Den andra kom i hjärnstammen år 2000.
Ändå var all värden fina och kolesterolet och blodfetter och annat låg på hur bra nivåer som helst. Helt rena blodkärl. Hade ju inte ätit fett sedan 1981 då jag fick mitt första gallstensanfall.

Det kan vara ansträngning, ärftlighet, hormonrubbningar av olika slag.
Medeciner kan också på sikt ge blodproppar samt högt blodtryck.

Jag tror att tex stress kan spela en viss roll. Vid kraftig stress kan blodtrycket åka hiss om man säger så. Jag har en bror som fick en stroke för en månad sedan. Han har haft normalt blocktryck när han är hemma. Men på jobbet stiger blodtrycket till farligt höga nivåer. Vid stroken när han blev inlagd på intensiven att tag, där de tog blocktrycket varje kvart till att börja med, så blev alla besökande förbjudna att tala om arbetet eftersom hans blodtryck då gick i taket. Arbetskompisar fick inte ens komma på besök.

Just hissåkandet upp och ner i värden gör att de avlagringar som sitter i kärlen kan lossna.

Ush, det låter riktigt otrevligt, i synnerhet som det inte verkar vara mycket man kan göra.

CITAT (stina @ 17-08-2006, 15:56)
Nej, låt bli att oroa dej! Det förekommer i nästan alla släkter - tänk på det.

Vet inte om jag berättat att jag fick med en kille här från jobbet på just ett body-pump-pass. Han hade aldrig kört det och jag varnade honom: Tänk nu på att INTE ta så tunga vikter, man kör varje muskelgrupp en hel låt! Han ställde sig bakom mej och valde samma vikter som jag har, men jag hade ju tränat väldigt mycket och länge. Det slutade med att han fick gå till läkaren  med muskelinflammation i bägge armarna.  :o Gud vad han skämdes! Jag fick absolut inte säga något på jobbet och det har jag inte gjort heller.

Jo, jag vet. Det var bara lite läskigt, Paulún är ju också en av de som förespråkar sund kost och har GI-tabeller och grejer, men om han kan drabbas då kan nog vem som helst drabbas. Om Rössner åkte på en stroke skulle jag inte bli lika förvånad, den mannen är lite äldre och mullig. Paulún är ju vältränad och allt.

Jag tycker nog bara inte om att bli påminnd om min egen dödlighet, helt enkelt.

Visst är det lite roligt dock, när killarna går på sådana nitar. Lite skadeglad kan jag inte låta bli att bli *fnissar styggt*

smile.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 15:06)
[
Jo, jag vet. Det var bara lite läskigt, Paulún är ju också en av de som förespråkar sund kost och har GI-tabeller och grejer, men om han kan drabbas då kan nog vem som helst drabbas. Om Rössner åkte på en stroke skulle jag inte bli lika förvånad, den mannen är lite äldre och mullig. Paulún är ju vältränad och allt.

Jag tycker nog bara inte om att bli påminnd om min egen dödlighet, helt enkelt.

Visst är det lite roligt dock, när killarna går på sådana nitar. Lite skadeglad kan jag inte låta bli att bli *fnissar styggt*

smile.gif

Och man överlever blockpropp också. Numera även utan skador ifall man kommer under vård fort.

Jag har som sagt haft två stycken och jag lever, så ta det lugnt vännen.
Att leva är farligt, vi har bara inte upptäckt det ännu. Det man kan göra är att inte göra det farligare i onödan. Tex att röka.

ÖVervikt är också en stor riskfaktor, nästan alla överviktiga har högt blodtryck. OCh äter man blodtrycksmedecin så minskar de goda effekterna av de medeciner man får äta för att undvika blodproppar. Likaså tar njurarna stryk av mångårig användning av blodtrycksmedecin.

Så att inte röka och inte vara över-viktig är nog de största hälsobringande effekterna man kan ge sin kropp. För övrigt är det bara att leva. Lagom utav allt både med mat och motion.
Hannele
CITAT (stina @ 17-08-2006, 14:22)
Ibland undrar man när man ser folk på gymmet (uteslutande killar vågar jag nästan påstå)
som kämpar med på tok för tunga vikter.

Ändå orkar dom inte ens bära tillbaka sina vikter... wacko.gif
Stackarna. Tur att vi tanter är där och plockar upp efter dem.
Bee
CITAT (Bettson @ 17-08-2006, 15:31)
OCh äter man blodtrycksmedecin så minskar de goda effekterna av de medeciner man får äta för att undvika blodproppar. Likaså tar njurarna stryk av mångårig användning av blodtrycksmedecin.

Intressant! Hur hänger det ihop? Min man äter medicin mot högt blodtryck. Han äter även "kolesterolmedicin" fast dom värdena är ok. Eller menar du blodförtunnande medel?
Bettson
Blodförtunnande medel äter man när man för proppar i högtryckssystemet dvs ben lungor osv.

Om man får proppar i hjärnan så räknas det till lågtrycksystemet och har andra orsaker än propparna på andra sidan. Har man haft blodpropp i hjärnan så får man äta medecin mot förkalkning i blodkärlen. Det är avlagringar i blodkärlen som framförallt vid kraftiga blodtrycksvariationer kan lossna och slinka in i hjärnans små irrgångar. Det är dessa medeciner som får sämre effekt om man äter blodtrycksmedecin.

Olika medeciner kan ha olika icke önskvärda effekter på varandra så jag tycker att ni skall rådfråga er läkare om detta.

För mig är planen att jag skall minska i vikt för att under läkarkontroll kunna fasa ut blodtrycksmedecinen. Det skall man aldrig göra själv även om jag känner ganska bra om trycket är bra eller inte. Stiger det så får man surr i öronen nämligen.

Hoppas jag fick det där med hög och lågtryck rätt. Det var några år sedan jag fick förklaringen. Fast även om det skulle vara tvärt om så är i alla fall principen densamma.
AnnammA
Jag tyckte det var oroande att läsa löpsedeln om Paulun, och så börjar man ifrågasätta alt han har förespråkat, hur påläst han egentligen är...(Och är det säker att det var blodpropp - hjärntumörer, godartade såväl som elakartade kan också ge förlamning och störningar på talcentrum...Jag har inte läst tidningen, utan bara själva löpet/utsidan på tidningen)
Jag har faktiskt också tyckt att det gått lite mycket business i alla dessa levnadsförändringsrörelser - kolla bara vad det kostar att gå med i GI-sajten eller viktväktarna... Paulun med kollegor har blivit miljonärer på kuppen...Rätt eller fel?
(Men jag kan erkänna att jag själv äter enligt GI-modellen, sedan i våras, och jag har besökt en kostnadsfri GI-sajt då&då.)
Hälsn
AnnA
Pirum
Om jag fattade det hela rätt så fick Paulun proppen eftersom en skada från träningen släppt lös 'sårskorpor' från insidan av blodådrorna, som fastnat i hjärnan. Detta kan drabba 'vem som helst' och har tydligen ingenting att göra med att han är lönnfet, otränad, vältränad, eller vad han nu är.
Hannele
CITAT (Pirum @ 19-08-2006, 17:53)
har tydligen ingenting att göra med att han är lönnfet, otränad, vältränad, eller vad han nu är.

Han är ju precis tvärtom, renlevnadsmänniska.
Kanske ska man ha roligt... för det kan sluta illa ändå. wacko.gif
LadyG
Precis, han är vältränad och äter sunt och allt det där. Sånt ska inte få hända då tycker man, men tydligen spelar det ingen roll i längden.
Anki på Öland
CITAT (LadyG @ 19-08-2006, 19:17)
Precis, han är vältränad och äter sunt och allt det där. Sånt ska inte få hända då tycker man, men tydligen spelar det ingen roll i längden.

Menar du på allvar att du tror så??????
Anki
LadyG
Det genetiska arvet kan man ju inte göra något åt hur som helst.

Sen att jag tänker fortsätta träna och äta så sunt jag kan beror nnog lika mycket på att det är roligt som att det är nyttigt.

Jag blir bara så oerhört deprimerad när jag läser om såna som Fredrik "som gör allt rätt" men råkar illa ut ändå. Jag ser inte rättivsan i det hela.
Anki på Öland
CITAT (LadyG @ 19-08-2006, 19:56)
..................såna som Fredrik "som gör allt rätt" .............

Ja, men vem säger att just hans sätt att äta/leva är "rätt" och vem säger att det är nyttigast för kroppen att ha bästa tvättbrädan på magen och muskler på platser där dom egentligen inte gör någon nytta????? Det är ju en estetisk grej - det är ju snyggt att vara "trimmad och slimmad" på alla ställen.......
Anki
LadyG
Därav citattecknen, eftersom man omöjligt kan veta om han tränar och äter rätt osv, men det ser ju ut så iaf.

...fast nån tvättbräda har han iaf inte laugh.gif

Senast jag såg honom såg han mysmullig ut, fast det kan ha varit kläderna som lurade ögat smile.gif
kerstin z5-6
Håller med -det som har störst betydelse är val av föräldrar med någorlunda levnadslängd samt en naturlig eller inlärd förmåga att tåla ,eller rättare sagt hantera stress.
zaaritha
Jag tror att det kvittar hur nyttigt man än äter, så kan förstås överansträngning med träning o dyl. inverka!
*Felix matte*
Min mamma var en renlevnadsmänniska hon varken rökte eller nyttjade tobak... hon hade proppar i lungor, hjärta och hjärna... började vid 45-års ålder och kom sedan några ggr igen.

70-årig syrra hade stroke för 3 veckor sedan... nu ligger hon igen på sjukhus (troligtvis ny stroke) också hon är/har varit en renlevnads...och motionerat regelbundet.

Får hoppas att jag som är fd rökare och inte alltid såååå "renlevnads"..
ska klara mig från de otäcka attackerna. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon