Full version: Odla Chili
Österläge
Funderar på att börja odla chili, både vackert o ätbart! biggrin.gif Men hur gör man bäst? Tar det lång tid att dra upp från frö, o när ska jag isåfall så? Eller är det enklare köpa plantor? Var trivs chili nånstans, vilken jord o läge?

Många frågor, hoppas på många svar! tongue.gif
Piccante
Ska man fröså chili så ska man börja rätt tidigt runt feb- mars om jag inte minns fel. De kan vara lite tröga i starten. Plantor ger frukt snabbare om man köper stora plantor på försommaren.

Jag köper i regel frö därför att jag tycker det är roligt att experimentera med olika sorter. Vissa ger jättevackra frukter, ibland vill man ha en mild sort som går att äta färsk sedan vill man kanske ha några starkare oxå. Jag tycker att det är lite dåligt utbud med plantor, ofta är det samma sorter som säljs överallt, men nöjer man sig med det så går det givetvis lika bra att satsa på plantor.
anders33070
Jag odlade från frö i mars, tyvärr satte jag alla frön som fanns i påsen vilket nu har resulterat i ca 20 stora växter. Dom 2 största(30-40 cm) har ca 10 frukter vardera, men då är det lika många frukter till på gång på samma chili.

Sätt från frö, mycket roligare att odla upp den från start, dock inte 5-8 frön i varje kruka som jag gjorde. ohmy.gif
Bessie
Kan vara en bra idé att börja fröså redan i januari, med tilläggsbelysning. Jag tog frön från en köpechilifrukt och drog upp en tjugo plantor. Erfarenheter från första chilisommarn:

Skola om i rejäla krukor från början och separera dem tidigt. Jag måste ha stört rotsystemen något enormt på mina när jag hade dem i gemensam kruka och fick bryta sönder jordklumpen.

Ställ dem ute på varm och solig plats så snart risken för nattfrost är över. Inomhuschili blir enormt känslig för spinnkvalster. De fem jag hade inomhus drabbades så snart luftfuktigheten sjönk, medan de sju stycken jag tog till mitt föräldrahem växte och frodade sig på uteplatsen i söder, och har fyra till sex frukter per planta vid senaste mantalsräkning. Eller så har min mor grönare fingrar än jag.

I blomningsskedet behöver blommorna hjälp med pollineringen, så du får gå och dutta pollen på pistillerna med pensel. De är lyckligtvis självfertila.
KURT
En mycket bra början är att läsa boken Chilipeppar av Philippe Plöninge.
myrtille
Det finns också mycket att läsa på webben. Här är några länkar till odlingsguider:
www.fatalii.net
www.g6csy.net
www.thechileman.org
petterssononline.com

Mitt eget tips är att extrabelysningen är jätteviktig om man börjar så tidigt som i januari/februari. Plantorna blir rangliga annars. I fjol satte jag fröer runt månadsskiftet mars/april och de växte upp till stadiga plantor (till skillnad från de fröer jag satte i februari i år).
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att så i mars och inte ha extra belysning ifall man satsar på snabba sorter jag har trots ganska sen marssådd skördat gul och röd chili i flera veckor nu, så välj rätt sorter, de man hittar i matbutiken hör ofta inte till de snabba sorterna + det kan vara F1 hybrider = de är inte fröäkta..

Odla dem sedan i STORA krukor/hinkar under sommaren så får man bästa resultatet de jag satte i 10 liters hinkar dignar av frukter (minst en 20-30 frukter per planta)
Österläge
Tack för alla svar!! Tack för länkarna Myrtille, jättebra tips! Nu blev jag verkligen sugen på att doal chili! biggrin.gif Ska köpa frön i vår o se om jag hittar nån gammal akvarielampa hos mina föräldrar... tongue.gif

Nån som har specifika tips på bra sorter, som är lätta att odla o få frukter av? Gärna mellanstark, inte mesig men inte illstark heller... laugh.gif
Österläge
CITAT (uteplatsen @ 18-08-2006, 10:25)
Nu blev jag verkligen sugen på att doal chili!

Odla chili menar jag förstås... tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Några snabba sorter som jag tycker har varit lättodlade är:

Aji blanco cristal (inte så hemskt stark men den hör inte till de allra mildaste sorterna) 55 dagar

Sarit Gat (inte så hemskt stark tycker jag men enligt ett tidigare inlägg var det någon som tyckte den var ganska stark så det beror kanske på vad man är van vid) 63 dagar

(Albansk chili är nog den snabbaste jag provat och den är ganska produktiv med medelstarka frukter, tyvärr tror jag inte det är någon fröfirma som saluför sorten i sverige idag men Runåbergs kommer att få en mycket positiv odlingsrapport från min provodling av sorten så förhoppningsvis tar de in sorten ganska snart i sitt utbud.)
Maria i Helsingborg
Jag har lite frön över om du vill ha. Habanero och........en till (?). Boken som det tipsades om är mycket trevlig!

Jag sådde chili för första gången förra året och övervintrade 2 växter - som givetvis fick spinnkvalster, men har överlevt - och de ger mer frukt för varje övervintring (har jag läst mig till).
Merlin
Det var jag som tyckte att sarit gat är stark, min är jättestark och jag brukar inte vara känslig! Jag undrar om det beror på vattningen eller att den står i växthus? Ska nog satsa på andra sorter nästa år och endast ha 1 sarit gat planta istället för 15 som nu....ska ju äta habaneron också laugh.gif rolleyes.gif 15 plantor där med tongue.gif ursäkta att jag lånade tråden så här men kände att en sarit gat varning är på sin plats rolleyes.gif jag frösådde mina plantor från Impectafrön....om det nu har med saken att göra blink.gif
noora
Jag gillar Early Jalapeño, den är mellanstark och kan skördas som grön om man inte orkar vänta på att de ska mogna smile.gif Jag har inte fått dem att ge så mycket frukt på en gång, men de kan hinna ge två skördar på en säsong.

Vill man ha en väldigt dekorativ sort kan jag rekommendera Bolivian Rainbow. Små frukter som skiftar i vaxgult och lila på mörkgröna blad. Jag har inte skördat några än så jag vet inte hur de smakar, men enligt information så ska de vara starka. Korean hot är liknande.
Österläge
Tack för alla svar, vad kul att så många verkar odla och gilla chili! Gärna fler förslag, idéer, reflektioner... smile.gif

Maria i Helsingborg: Tack, vad snällt av dig!! wub.gif Men blir det inte krångligt för dig att skicka, o vill du inte spara dem till nästa år?? Men om du är säker får du gärna maila mig på kramsmurfan@hotmail.com så får du min adress!
skäran
en sort jag tycker du ska prova på är hot lemon, en c.baccatum. har fröer om du vill ha. nackdelen med den om du inte har växthus eller uterum är att den tar lite längre tid på sig att mogna. så sätt gärna fröerna i januari o driv på plantan.
Österläge
CITAT (skäran @ 24-10-2006, 20:38)
en sort jag tycker du ska prova på är hot lemon, en c.baccatum. har fröer om du vill ha. nackdelen med den om du inte har växthus eller uterum är att den tar lite längre tid på sig att mogna. så sätt gärna fröerna i januari o driv på plantan.

Tack för tipset och erbjudandet! Men jag har inte växthus så då kanske det inte är nån idé? Jag tänkte sätta dem inomhus i februari o köra med gammal akvarielysör, tror ni det funkar? rolleyes.gif
Österläge
Nu är det äntligen januari, som jag har väntat sedan jag startade den här tråden! laugh.gif Har köpt chilifröer och miniväxthus. Vad tror ni om att använda lysrör från ett gammalt akvarie, funkar det?
Jonas70
Beror ju på hur starka lysrör du har, och vilken yta du ska sprida ljuset på?
Österläge
Ja det har du förstås rätt i... Vet inte styrkan faktiskt, får kolla upp det, har inte lysrören här. Vad tror du det bör vara? Tror att lysröret är ca 50 cm långt, miniväxthuset i plast är väl ungefär lika långt...
noora
Kan du ställa plantorna i fönstret med lysröret hängandes ovanför? Även om det inte är mycket dagsljus just nu så är det inte att förakta smile.gif Jag har dragit upp chili i fönstret med "för lite" extrabelysning utan några större problem. Då startade jag i och för sig i mars.
Jonas70
CITAT (uteplatsen @ 23-01-2007, 09:43)
Ja det har du förstås rätt i... Vet inte styrkan faktiskt, får kolla upp det, har inte lysrören här. Vad tror du det bör vara? Tror att lysröret är ca 50 cm långt, miniväxthuset i plast är väl ungefär lika långt...

Skulle tro att det är 18W du har. Var det enkel eller dubbla rör? Det blir nog lite klent med ett enkelrör, men lite extraljus är ju trots allt bättre än inget ljus alls rolleyes.gif
Österläge
Hade missat era svar i den här tråden... Jag sådde chili i går, det bidde ingen akvarieramp men en skrivbordslampa med 11 W lysrör, ett sånt där som är som ett avlångt "U". Miniväxthuset är något längre än lampan men det ser ut att lysa upp hela ändå, så vitt jag kan bedöma... Sådden står i ett västerfönster med lampan ovanför, elementet på under, det är ca 20 grader.

*håller tummarna* wub.gif
emmapemma
Hej chiliheads!

Är det någon som vet om små plantor brukar böja sig av tyngden av de översta bladen efter ett tag.

Upptäckte igår att några plantor (runt 10-15 cm höga) hade böjt sig mot marken. Det som är lustigt är att dessa sorter verkar högvuxna, medan andra sorter, som har haft samma betingelser, är hälften så höga, och vill inte alls nicka till (så det borde inte vara ljusbrist, har dem under lysrör).

Är det något som gör att de inte trivs, eller vill de bara ha ett stöd här i livet?

/Emma
Jonas70
Jag har alltid behövt binda upp mina chilisar, men det var innan jag denna säsongen började ha extra ljus till dem så jag vet inte hur det blir detta året. Mina är hittills bara ca 5cm höga och behöver följaktligen inga stöd.
emmapemma
Sedan igår har jag chilisarna under en armatur modell "kärnkraftlampa" (dvs jättestark jämfört med de andra), så nu ska de väl inte klaga över ljuset.

Får väl binda upp dem + att jag kanske ska vattna med nemablom (har lite lite blomflugor där), vad tror ni om det?

/Emma
noora
Vissa sorter har svagare stjälk än andra, speciellt i början. Jag brukar sätta stödpinnar på de flesta.
Jonas70
Jag har ju 5 olika sorter på uppdrivning, och visst ser man skillnad på stjälkens tjocklek för olika sorter och då har de ju verkligen precis samma förutsättningar.
Österläge
CITAT (Jonas70 @ 12-02-2007, 10:34)
Jag har ju 5 olika sorter på uppdrivning, och visst ser man skillnad på stjälkens tjocklek för olika sorter och då har de ju verkligen precis samma förutsättningar.

Hmm, intressant! Jag har ju sått en mix som inte var separat förpackade, kanske jag kan se skillnad på sorterna genom stjälkens tjocklek..? Vore ju bra om jag kunde se skillnad innan frukterna börjar komma, för jag har inte riktigt plats för 20 plantor... rolleyes.gif
Jonas70
CITAT (uteplatsen @ 12-02-2007, 12:00)
CITAT (Jonas70 @ 12-02-2007, 10:34)

Hmm, intressant! Jag har ju sått en mix som inte var separat förpackade, kanske jag kan se skillnad på sorterna genom stjälkens tjocklek..? Vore ju bra om jag kunde se skillnad innan frukterna börjar komma, för jag har inte riktigt plats för 20 plantor... rolleyes.gif

Jag tycker mig även se skillnad på stjälkens färg och formen på bladen, men det är naturligtvis enklare när man vet svaret på vad som är vad redan på förhand rolleyes.gif
Österläge
CITAT (Jonas70 @ 12-02-2007, 14:06)
Jag tycker mig även se skillnad på stjälkens färg och formen på bladen, men det är naturligtvis enklare när man vet svaret på vad som är vad redan på förhand rolleyes.gif

Jo det klart... Det man redan vet är lätt att se... tongue.gif Men det låter ändå bra, jag får hoppas att jag kan se skillnad på småplantorna hyfsat snart! wub.gif Är alla dina samma underart, eller? Alla mina är ju C. annuum, det kanske är större skillnad mellan olika underarter är inom dem?
noora
Det är skillnad inom arterna också, både i storlek, färg och form på plantan, stjälken och bladen. Jag såg t.ex. tydlig skillnad på mina paprika-plantor och jalapeno-plantor (båda är C. annuum), paprikans stjälk var kanske dubbelt så tjock och bladen dubbelt så stora.
Österläge
CITAT (noora @ 13-02-2007, 15:02)
Det är skillnad inom arterna också, både i storlek, färg och form på plantan, stjälken och bladen. Jag såg t.ex. tydlig skillnad på mina paprika-plantor och jalapeno-plantor (båda är C. annuum), paprikans stjälk var kanske dubbelt så tjock och bladen dubbelt så stora.

Ok, vad bra! Då har jag lite hopp om att kunna skilja mina sorter åt innan de får frukt iaf... rolleyes.gif Du kanske är så duktig att du kan hjälpa mig se skillnad, om jag mailar bilder när de har kommit upp!? tongue.gif wub.gif
noora
Jag har inte odlat så väldigt många sorter själv ännu, och jag tycker att är ganska svårt att identifiera olika sorter inom samma art innan man har frukt på dem (ibland är det svårt även om man har frukt på dem...) smile.gif Du kan kanske lägga bilder här i forumet så kan vi alla slå våra kloka huvuden ihop och se om någon känner igen något?
Österläge
CITAT (noora @ 14-02-2007, 10:19)
Jag har inte odlat så väldigt många sorter själv ännu, och jag tycker att är ganska svårt att identifiera olika sorter inom samma art innan man har frukt på dem (ibland är det svårt även om man har frukt på dem...) smile.gif Du kan kanske lägga bilder här i forumet så kan vi alla slå våra kloka huvuden ihop och se om någon känner igen något?

Det är en jättebra idé! Så fort jag har fått plantor som går att skilja från varann, lägger jag ut en tråd med bilder o hoppas på många tips! Jag har ju "bara" tre sorter att välja på, så med lite tur o uteslutningsförmåga kanske det går... biggrin.gif

Mina frön har precis börjat gro, så roligt!! Ser ut att vara bra grobarhet oxå, så gott som alla gror... Hoppas det blr fina plantor nu, under mitt lilla lysrör! tongue.gif
akan
När ska man skörda chili? Jag har några plantor som övervintrat en gång, men hur ser man egentligen när de ska skördas?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan skörda omogen chili = grön chili men annars så brukar man kunna skörda mogen chili så snart den ändrat färg, till gul, orange, röd, lila eller vilken färg den ska ha.
akan
Tack smile.gif Ska man skära loss den med stjälken eller ska man försöka att bara få det röda?
Åsa, mälardalen zon 2
Stjälken ska tas med vid skörden, de håller ett tag i kylskåpet efter skörd men får man mycket kan man lagra frukterna genom att ex. torka dem eller frysa den (resa bort skaft och kärnor innan frysning).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon