Vesna
Hej,

Har precis börjat gräva upp en ny plats till mina rhodondendron och upptäckte till min förtvivlan att det är rätt rejält kraftig lerjord ca 30 cm under markytan.

Ärligt talat så har jag inte så våldsamt stor lust att byta jorden på hela den stora rabatten sad.gif Om jag blandar i lite mull i leran och slår sönder den så det går ner till dryga 50 cm, kommer de acceptera sitt nya öde? Det är lite lite bättre jord i det översta lagret.

Snabba tips tas tacksamt emot då jag jag har avsatt denna eftermiddag och kväll till denna aktivitet. Hade tänkt avsluta då jag har grävt upp massa perenner som oxå ska ner, helst idag, i samma rabatt.
fruberglund
Tror jag säkert fungerar, så har jag gjort i alla fall och mina har inte dött än smile.gif (2 år). Rododendron har väldigt ytliga rötter men 50 cm djupt grävde jag i alla fall och lade rododendronjord överst.

Fast vid det här laget är du väl redan färdig biggrin.gif
Vesna
Hej,

Jo nu är jag klar. Har hållt på PRECIS hela dagen. FY attans säger jag bara. Fick t.o.m berömm av grannen som höll med om att vi har eländig jord här i området. Jag luckrade upp rätt bra och sedan blandade jag med översta lagret från komposten (gräsklipp och lite annat) + att jag var inne i garaget och sopade upp tre spannar sågspån efter min mans snickerier och blandade i biggrin.gif Det blir nog rätt bra smile.gif

Är dock rädd för att rhoddarna kanske står för tätt nu? De är drygt en meter i diameter och nu står de precis intill varandra. Hur kommer de te sig när de blir 2 meter i diamter??? ohmy.gif/ Någon som vet?
kerstin z5-6
hm ...problemet med roddar är nog inte att gräva djupt ..o ersätta lerjord -utan om lerjordens kalkinnehåll kan rinna ner i rhoddegropen
Rabatt ovanpå lerjord brukar gå fint , men hålimarkenmedrhoddejord ..? de klarar några år men är jorden kalkrik runt dem tyar de inte så länge ...
Lena i Torslanda
Instämmer med Kerstin. Det är inte en lyckad lösning i ett lite längre perspektiv. Har man lerjord (som jag också har) och gärna vill ha surjordsväxter så är det enda raka ,och enklaste, att göra upphöjda rabatter och fylla med rätt jordblandning. Då blir det inga problem. Jag kör i princip enbart med den metoden nu oavsett typ av plantering.
Sedan är det torv som gäller för Rhododendron. Ren torv i mängder och helst uppblandat med grus.
fruberglund
Det är väl bara att göra marken sur? Rododendrongödsel borde väl vara sur? Jag har bara tänkt gödsla med det.

Vi har sån tjock lerjord så man skulle kunna dreja med den, när man gräver här får man med stora sjok (utfylld tomt). När jag gör rabatter gräver jag ur och fyller på med fin jord. Än har jag inte märkt några problem.

Den här rododendronen (3 stycken ihop) har stått här minst 10 år och verkar inte må dåligt av jorden, jag har aldrig gödslat eller gjort nåt med den på de 4 år vi bott här. Tror inte vi har sur jord men har i och för sig aldrig kollat.

Dessa 3 har nog max 1 meter mellan sig och det verkar funka bra. Egentligen sitter de nog för tätt för så här stor borde kanske 1 st buske bli om den trivs. Inte jag som planterat utan förra ägarna.

kerstin z5-6
lerjord -i de flesta fall , men inte alla -har naturligt ett stort kalkinnehåll -blanda upp jord o försöka surgöra marken i det läget är ett hopplöst företag
Kodynga, grus o naturell ogödslad torv ovan jord ger bäst resultat -om man har den vanliga typen av lerjord

Roddegödsel gör inte marken sur -utan är anpassad till växten o innehåller inget kalk

Kodynga , och blåkorn är andra gödselmedel som fungerar lika bra till rhoddar smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2006, 10:02)
Roddegödsel gör inte marken sur -utan är anpassad till växten o innehåller inget kalk

Kodynga , och blåkorn är andra gödselmedel som fungerar lika bra till rhoddar smile.gif

Jaha, är kodynga sur?

Ja, jag litar på dig Kerstin, du brukar ha rätt smile.gif

Men jag låter ändå mina stå som de gör eftersom de inte verkar vantrivas. De nya jag satt växer som tusan trots liknande plantering som Vesna.

Tur att roddisar har ytligt rotsystem och är lätta att flytta senare om det skulle behövas biggrin.gif
kerstin z5-6
nej -det finns ingen gödsel som "surgör" någon jord

Rhoddar är kalkskyende växter -de kan inte omsätta kalk inuti sig, och dör eg av näringsbrist i kalkhaltig jord
Sur jord -innehåller ingen kalk -men inte heller någon näring finns i ren ogödslad torv .Torv har lågt ph kring 4 och är alltså sur
Därav blandningen -kodynga grus torv i mina rhoddebäddar

Kogödsel är inte sur men kalkfri, o passar till surjordsväxter alltså smile.gif
thomaswahlqvist
Fast är det inte Järnet som inte kan tas upp på grund av kalken.
Nu låter det som om jag vet allt, så är det inte.

Jag har försökt med att blanda MYCKET torv i lerjord.
Jag har försökt att blanda MYCKET torv i kalkjord.

Det fungerar inte i längden.

Sen är det en sak att en växt överlever och en annan att den stortrivs.
Testa att sätta Rhododendron i ren torv så får ni se hur fina dom blir.
kerstin z5-6
Järnet -ja bla .. är det så :)därav kloros -gula blad med nerver synliga ..om de ogillar läget
fruberglund
Nu måste jag spinna vidare på rododendrondiskussionen här.

Menar ni att det inte går att göra jorden sur då? Men de säger ju att man ska lägga t.ex. eklöv på hösten för att jorden blir sur, stämmer inte det då?

Nu till mitt problem jag dök på idag.

Ska nu plantera min variegerade roddis. Började gräva idag och som vanligt, en tjock kaka längst upp med lerjord, i botten brukar det vara skitjord men här (brevid garaget) är det jättefin sand i botten.

Har grävt ner 50-60 cm och ca 1 m i diameter. Hur stort tycker ni de behöver i omkrets? Alltså, om man inte har sur jord, inte kan göra en upphöjd rabatt (och vad det skulle göra för skillnad fattar jag inte heller, rötterna når väl ner till slut ändå?) hur stor måste man då göra gropen för att de ska trivas i framtiden också. De har ju inte så stort rotsystem sägs det.

Räcker den storleken på grop tror ni? Jag har möjlighet att göra den både djupare och större i omkrets om det skulle behövas men jag vill samtidigt inte slita ihjäl mig i onödan heller biggrin.gif

En riktigt stor grop måste väl kunna likställas med att höja upp, alltså växten får fin rododendronjord över hela rotområdet även vid tillväxten.

Nä, nu kanske ni tycker att jag bara flummar och är jag helt off gällande det här så säg till.

Ren torv säger du Tomas. Fryser det inte för mycket på vintern då? Jag har fått för mig att det bara är luft? Kan jag blanda det med roddisjord kanske, den jorden jag köpt kommer ändå inte räcka. Och hur är det med min fina sand? Gillar den det tror ni?

Har Googlat lite på den variegerade roddisen och tydligen är den är j-la ogräs i England, sprider sig som tusan så den kanske inte är så knusslig ändå biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon