Nu måste jag spinna vidare på rododendrondiskussionen här.
Menar ni att det inte går att göra jorden sur då? Men de säger ju att man ska lägga t.ex. eklöv på hösten för att jorden blir sur, stämmer inte det då?
Nu till mitt problem jag dök på idag.
Ska nu plantera min variegerade roddis. Började gräva idag och som vanligt, en tjock kaka längst upp med lerjord, i botten brukar det vara skitjord men här (brevid garaget) är det jättefin sand i botten.
Har grävt ner 50-60 cm och ca 1 m i diameter. Hur stort tycker ni de behöver i omkrets? Alltså, om man inte har sur jord, inte kan göra en upphöjd rabatt (och vad det skulle göra för skillnad fattar jag inte heller, rötterna når väl ner till slut ändå?) hur stor måste man då göra gropen för att de ska trivas i framtiden också. De har ju inte så stort rotsystem sägs det.
Räcker den storleken på grop tror ni? Jag har möjlighet att göra den både djupare och större i omkrets om det skulle behövas men jag vill samtidigt inte slita ihjäl mig i onödan heller
En riktigt stor grop måste väl kunna likställas med att höja upp, alltså växten får fin rododendronjord över hela rotområdet även vid tillväxten.
Nä, nu kanske ni tycker att jag bara flummar och är jag helt off gällande det här så säg till.
Ren torv säger du Tomas. Fryser det inte för mycket på vintern då? Jag har fått för mig att det bara är luft? Kan jag blanda det med roddisjord kanske, den jorden jag köpt kommer ändå inte räcka. Och hur är det med min fina sand? Gillar den det tror ni?
Har Googlat lite på den variegerade roddisen och tydligen är den är j-la ogräs i England, sprider sig som tusan så den kanske inte är så knusslig ändå