Full version: Körsbärstomater
izabelleask
Ja som det står i beskrivningen.

Hur ska jag göra för att jag mina tomater ska hinna mogna innan det blir för kallt?

Har fyra stycken körtbärstomatplanter som är fulla med tomater men det är bara en tomat som är mogen. Vill ju kunna njuta av dom me nu när det väl har kommit så många.

Några tips?
Betty
Har inga andra tips än att du får lov att så dina tomatfrön tidigare nästa år så får du förhoppningsvis en tidigare skörd. smile.gif Jag tror inte det är nån risk alls att du inte ska hinna njuta av dina tomater innan det blir för kallt.
Jag bor i Norrbotten och jag har då alltid hunnit skörda mina tomater innan kylan kommit och kylan kommer ju för det mesta först här uppe... smile.gif wink.gif
Halli
Det var någon tråd här för inte så länge sedan just om detta. Man kunde ta bort blad som skuggar tomaterna, och det fanns några andra goda tips också har jag för mig. Hoppas att du kan hitta den, jag hinner inte leta nu, m¨åste få barnen i säng. tongue.gif
Whiskuchi
I värsta fall får du helt sonika skära av de fruktbärande delarna av plantan, ta in och hänga upp nånstans. Så mognar de inomhus. Men jag tror de kommer hinna mogna även ute, det blir inte kallt än. rolleyes.gif
krukan
Ja, de mognar även om du plockar in dem gröna. Mina körsbärstomater trillade ibland av gröna när jag vattnade lite för ovarsamt. Då fick de ligga på ett fat och efter några dagar var de röda.
fruberglund
CITAT (krukan @ 17-08-2006, 19:10)
Ja, de mognar även om du plockar in dem gröna. Mina körsbärstomater trillade ibland av gröna när jag vattnade lite för ovarsamt. Då fick de ligga på ett fat och efter några dagar var de röda.

Kanske funkar på min gren som har gått halvt av då? Eller kan de mogna på grenen när den sitter lite fast fortfarande.

Mina har inte fått några mogna än men massor på gång, jag är inte orolig, hela augusti kan bli varm smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon