|
Jag och min man hade tänkt lägga singel eller liknande runt huset, vad tycker ni är bäst? Singel, grovt grus...? Bör man lägga någon sorts täckduk underst först?
Vi har vanligt grus runt vart hus. Jag har även sett varianten med olika stora rundade gråstenar - det var faktiskt riktigt snyggt det med. Markduk i botten så att gruset/stenarna inte sjunker långt ner i jorden med tiden.
fruberglund
18-08-2006, 08:13
Vi har lagt plattor, blev riktigt snyggt.
CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 09:13) Vi har lagt plattor, blev riktigt snyggt. Mm, det tänkte vi med göra först. Men så berättade en av våra grannar att de hade fått stora problem med att svartmyror invaderade huset på våren. När de tog bort plattorna och satte grus i stället så blev de av med myrorna direkt.
Vi funderar på att lägga lite större stenar, s.k. "kattskallar" (rundade stenar stora som ett katthuvud) ovanpå ett lager med grus (och markduk i botten). En annan tanke jag har är grus blandat med dekorationsgrus i någon passande färg. Bara vanligt grått grus tycker jag känns lite... grått
Blir säkert snyggt med kattskallar,  färgat eller vanligt grått grus = en smaksak.
Tack för alla tips! "Kattskallar" lät snyggt! Hur mycket kostar det ungefär?
fruberglund
18-08-2006, 14:58
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 09:17) CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 09:13) Vi har lagt plattor, blev riktigt snyggt. Mm, det tänkte vi med göra först. Men så berättade en av våra grannar att de hade fått stora problem med att svartmyror invaderade huset på våren. När de tog bort plattorna och satte grus i stället så blev de av med myrorna direkt. Jaså. Ja det är ju första året vi har plattor så vi får väl se hur det går. Svartmyror har vi inte så mycket här, mest rödsvarta (pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några.
Såna där små svarta myror brukar vilja ha sina bon i sanden under plattor.
kristerh
18-08-2006, 15:16
CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 15:58) (pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några. vänta bara på att det luktar urin lite överallt  då vet du att de har kommit
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 16:16) CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 15:58) (pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några. vänta bara på att det luktar urin lite överallt  då vet du att de har kommit  Pissmyror brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna...
kristerh
18-08-2006, 15:58
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 16:36) Pissmyror brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna...  men Betty, jag försökte bara vara lite rolig... nu sabbade du allt men... pissmyror har väl inga stackar
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 16:58) CITAT (Betty @ 18-08-2006, 16:36) Pissmyror brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna...  men Betty, jag försökte bara vara lite rolig... nu sabbade du allt men... pissmyror har väl inga stackar  Märkte jag väl!  Skulle inte pissmyror ha stackar? Har dom väl!? Jag råkade sätta mig i en sån en gång när jag var liten, minns fortfarande hur det kändes när de pinkade på mig... Då var det stackars mej...
kristerh
18-08-2006, 22:00
Det var inte vanliga stackmyror du satte dig hos  pissmyror är väl de där små röda sakerna som bor ungefär på samma ställen som de små svarta, vi kanske pratar olika myror
Ewa smålänska höglandet
19-08-2006, 10:13
Kullersten
Inga från Närke
26-08-2006, 17:52
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 09:17) CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 09:13) Vi har lagt plattor, blev riktigt snyggt. Mm, det tänkte vi med göra först. Men så berättade en av våra grannar att de hade fått stora problem med att svartmyror invaderade huset på våren. När de tog bort plattorna och satte grus i stället så blev de av med myrorna direkt. Om man lägger plattorna i stenmjöl så trivs inte myrorna lika bra som i sand.
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 23:00) Det var inte vanliga stackmyror du satte dig hos  pissmyror är väl de där små röda sakerna som bor ungefär på samma ställen som de små svarta, vi kanske pratar olika myror  Pissmyror är stackmyror. De röda bitande jävlarna heter ju Rödpekor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|