Stussi
Jag och min man hade tänkt lägga singel eller liknande runt huset, vad tycker ni är bäst? Singel, grovt grus...? Bör man lägga någon sorts täckduk underst först?
Betty
Vi har vanligt grus runt vart hus. Jag har även sett varianten med olika stora rundade gråstenar - det var faktiskt riktigt snyggt det med. Markduk i botten så att gruset/stenarna inte sjunker långt ner i jorden med tiden. smile.gif
fruberglund
Vi har lagt plattor, blev riktigt snyggt.
Betty
CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 09:13)

Mm, det tänkte vi med göra först. Men så berättade en av våra grannar att de hade fått stora problem med att svartmyror invaderade huset på våren. När de tog bort plattorna och satte grus i stället så blev de av med myrorna direkt.
noora
Vi funderar på att lägga lite större stenar, s.k. "kattskallar" (rundade stenar stora som ett katthuvud) ovanpå ett lager med grus (och markduk i botten). En annan tanke jag har är grus blandat med dekorationsgrus i någon passande färg. Bara vanligt grått grus tycker jag känns lite... grått smile.gif
Betty
Blir säkert snyggt med kattskallar, biggrin.gif färgat eller vanligt grått grus = en smaksak. smile.gif
Stussi
Tack för alla tips! "Kattskallar" lät snyggt! Hur mycket kostar det ungefär?
fruberglund
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 09:17)

Mm, det tänkte vi med göra först. Men så berättade en av våra grannar att de hade fått stora problem med att svartmyror invaderade huset på våren. När de tog bort plattorna och satte grus i stället så blev de av med myrorna direkt.

Jaså. Ja det är ju första året vi har plattor så vi får väl se hur det går. Svartmyror har vi inte så mycket här, mest rödsvarta (pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några.
Betty
Såna där små svarta myror brukar vilja ha sina bon i sanden under plattor.
kristerh
CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 15:58)
(pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några.

vänta bara på att det luktar urin lite överallt wink.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif då vet du att de har kommit laugh.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 16:16)
CITAT (fruberglund @ 18-08-2006, 15:58)
(pissmyror är det väl?). Inomhus har jag aldrig sett några.

vänta bara på att det luktar urin lite överallt wink.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif då vet du att de har kommit laugh.gif

Pissmyror brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna... rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 16:36)
Pissmyror brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna... rolleyes.gif

men Betty, jag försökte bara vara lite rolig... unsure.gif
nu sabbade du allt men... pissmyror har väl inga stackar wink.gif unsure.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 16:58)
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 16:36)
Pissmyror  brukar inte komma in, de trivs bättre ute i sina stackar, myrstackarna... rolleyes.gif

men Betty, jag försökte bara vara lite rolig... unsure.gif
nu sabbade du allt men... pissmyror har väl inga stackar wink.gif unsure.gif

Märkte jag väl! tongue.gif Skulle inte pissmyror ha stackar? Har dom väl!? unsure.gif Jag råkade sätta mig i en sån en gång när jag var liten, minns fortfarande hur det kändes när de pinkade på mig... Då var det stackars mej... rolleyes.gif laugh.gif
kristerh
Det var inte vanliga stackmyror du satte dig hos wink.gif pissmyror är väl de där små röda sakerna som bor ungefär på samma ställen som de små svarta, vi kanske pratar olika myror wink.gif
Ewa smålänska höglandet
Kullersten
Inga från Närke
CITAT (Betty @ 18-08-2006, 09:17)

Om man lägger plattorna i stenmjöl så trivs inte myrorna lika bra som i sand.
Kat
CITAT (kristerh @ 18-08-2006, 23:00)
Det var inte vanliga stackmyror du satte dig hos wink.gif pissmyror är väl de där små röda sakerna som bor ungefär på samma ställen som de små svarta, vi kanske pratar olika myror wink.gif

Pissmyror är stackmyror. De röda bitande jävlarna heter ju Rödpekor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon