Eva i Skåne
Jag hörde ett ihärdigt bankande på allmänningen bakom tomten igår. När det inte upphörde var jag tvungen att försöka se vem som väsnades.
I ett stormknäckt träd satt det en hackspett och slog med näbbet.
Jag kan egentligen inget om fåglar, men jag gissar att det är stor hackspett (men rätta mig om jag är ute och reser sleep.gif ) Den var iaf stor. Det röda på hjässan kunde jag inte se förrän jag förstorade fotot. Vågade ju inte gå för nära. Då hde det kanske inte blivit något foto alls.

Gossen Ruda
Spillkråka. Som inte är en kråka utan just en hackspett.
Eva i Skåne
Tack Åke. Löjligt att tro att man kan nånting på detta området sleep.gif . Du slår oss alla på fingrarna rolleyes.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2006, 20:09)
Spillkråka. Som inte är en kråka utan just en hackspett.

Men den är just också vår största hackspett. Man ser den ofta hacka i träd som ligger ner på marken. Och det är definitivt den hackspett som gör de största hålen.
zaaritha
Vi har spillkråka o gröngöling nere i björkhagen. De väsnas båda, när det ska bli regn, så i gammeltron; kallas de "regnfåglar".
Nå´n som känner igen detta?
emmasofie
Har också Spillkråka hos mej. Jag är lite orolig att den skadar träden vi har på baksidan (granar). Den har karvat av ganska mycket bark på vissa träd, tar träden skada av detta?

/emma
mosse
Zaaritha, jag känner igen detta med att i alla fall spillkråkan kallas "regnfågel". Alltid när jag hör deras klagande desperata läte reagerar jag och tänker att nu blir det snart regn. Det stämde i alla fall häromdagen när jag var vid min stuga. Där ute visste jag inte ens att vi hade spillkråkor, de har aldrig sagt något förut...

mosse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon