Eva i Skåne
Köpte den på växtloppis för ca 5-8år sedan. På den tiden brydde jag mig inte om vad de hette, bara det växte bra tongue.gif
Den har inte bakåtsträvande kronblad utan håller sig ungefär som på bilden.

AnitaO
Jo, det är nog en Magnus.
Ser ut som mina.

Eva i Skåne
Njä, jag vet inte om jag tycker det huh.gif
Min har bredare kronblad och dom böjer sig inte alls tillbaka, som dina ser ut att göra, så just nu tror jag inte att det är en Magnus sleep.gif , men det kommer kanske fler bud.
Reserv
Det här ska föreställa en Magnus, och min ser likadan ut....
Kajsa

Här en bild av mig från 2004, minns ej vad jag köpte den. I mitt album står " Magnus "
Eva i Skåne
Okej, okej, okej biggrin.gif Tre mot en rolleyes.gif Min rudbeckia är också en Magnus!!! laugh.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Eva i Skåne @ 17-08-2006, 22:18)
Okej, okej, okej biggrin.gif Tre mot en rolleyes.gif Min rudbeckia är också en Magnus!!! laugh.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif
Fast det är ju lite skumt iofs det där med kronbladen. unsure.gif
AnitaO
Jag tittade på mina igen, och vissa har bakåtsträvande blad och andra inte.
Det är samma planta.

Betty
Tycker att kronbladen verkar sitta så långt ifrån varann på Anitas och så tätt hos Kajsas... Skumt det här... unsure.gif
Så här ser min Magnus ut:
AnitaO
Magnus är en lurig kille rolleyes.gif laugh.gif
Betty
CITAT (AnitaGg @ 18-08-2006, 16:38)
Magnus är en lurig kille  rolleyes.gif  laugh.gif

Ja verkligen, han verkar inte vara så värst noga med hur han ser ut den killen! laugh.gif

...satsar mer på att bli stor och stark och lämna en drös med frön efter sig i landet... rolleyes.gif
Monarda
Den här är också inhandlad som en 'Magnus' men den är ju mycket starkare i färgen! Hur kan sånt komma sig?

Kajsa
Det kan vara kameran som visar lite olika nyanser på det röda.
Här lite mer Magnus
Och här från Google mer Magnus
kerstin z5-6
Röd rudbeckia -ursprungsversionen från den amerikanska prärien -har bakåtsträvande kronblad-"Magnus"-namngiven av en svensk trädgårdsmästare -ska ha kronblad som inte böjer sig bakåt-Ibland kan trots detta plantor ur selektionen "Magnus" visa tecken på att återgå till ursprunget . smile.gif
Betty
Tack för förtydligandet Kerstin! smile.gif
Inga från Närke
Det är verkligen svårt att se vad man har för sorts Rudbeckia efter att ha kollat på länkarna. Vissa bilder stämmer det med Magnus och vissa mot Rudbeckia röd och vissa mot Bravado.
Min blir väldigt hög i mitten när den är helt utvecklad och det ser man på Bravado men även på Magnus. Färgerna är ju svåra att se till 100% för det är så beroende på ljus och kamera. Men jag kommer i alla fall att kalla min för Magnus ändå.
Också Ofelia
Kan inte färgen skifta lite beroende på jordens beskaffenhet? Om där finns mycket eller lite av exempelvis näringsämnen...Blommor som jag odlar i kruka inomhus kan bli starkare i färgen om de får mycket näring.

Bara en tanke.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon