Full version: Hundar och fästingar
Margith
I måndags kom vi hem från Göteborg med ny hundvalp wub.gif
Jag har ingen större erfarenhet av fästingar. Tack och lov är de inte så vanliga i Norrbotten.
Men på måndag plockade jag 1 fästing från valpen och 1 från gammel-hunden (han är snart 2 år, men med valp i huset blev han ju gammel-hund direkt smile.gif )
På tisdagen plockade jag en till från gamlingen.
Sen har det varit lugnt till idag, när jag hittar en till på valpen mad.gif
Det är himla svårt att hitta igen dem om du har en relativt stor, relativt långhårig hund.
Därav min fråga: kan jag behandla hundarna med någonting som får eventuella kvarvarande fästingar att tvärdö?
Eller är det bara att försöka att hålla koll och plocka dem så fort de vuxit till sig så pass att jag ser dem??
Behöver jag tillägga att jag tycker dem är rätt äckliga??
AnitaO
Det finns ju olika preparat, även om inget ger ett 100-procentigt skydd.
Huruvida det dödar eventuella fästingar som sitter kvar är jag lite osäker på.
Du bör nog systematiskt söka igenom hundarna för säkerhets skull.
Fästingsjukdomar är jäkligt tråkiga sad.gif
Gåsis
Frontline vet. tror jag är mot fästing. Men jag bor ju inte heller i riktigt fästingområde blink.gif Receptfritt är det i alla fall.
Det står att en pipett ger skydd mot fästing i 3-5 veckor och verkar botande och förebyggande.

/Åsa
Margith
Tack!
Då blir det en tur till apoteket imorgon, det är ju nåt botande jag vill ha. Nåt som bara är förebyggande är ju lite sent påtänkt wink.gif
pejori
både frontline och expot är numera receptfria... wub.gif
båda preparaten dödar fästingar som redan sitter på värddjuret. smile.gif smile.gif
kolla med apoteket innan, jag har inte åldern i huvudet, men inget av preparaten går på för unga hundar....TROR dom måste vara minst femton veckor... wub.gif wub.gif
Margith
Ok tack Pejori wub.gif
Nu är jag lite förberedd inför besöket på apoteket imorgon biggrin.gif
Det får alltså bli antingen Frontline eller Expot, beroende på vad som finns på apoteket (fästingar är ju inte så vanliga hos oss) till den vuxna hunden. Fästingarna är ju svårast att hitta på honom. Valpen är bara 8 veckor så han är inte så stor ännu och han har inte så mycket päls heller än wub.gif så fästingarna är lättare att hitta på honom.
Tack för hjälpen! wub.gif
mulle
ohmy.gif
Tänker du inte alls berätta för oss vad det är för en valp??????
Mulle
Gåsis
Glömde fråga margith...
Margith
Oj Gåsis vad snabb du var att ta bort bilden smile.gif
Vi har engelska settrar som vi jagar med.
Det här är en bild på nykomlingen, bilden är tagen av uppfödaren, men jag kan inte tänka mig att hon misstycker, kenneln heter Pålamalmen.
OCH att våra hundar har fästingar har inte ett jota att göra med uppfödaren, vi åkte bil hem, 140 mil enkel väg, gissa hur många diken vi har besökt på vägen? laugh.gif
Det här är nykomlingen:

Det här är gamlingen, då hoppas jag att ni förstår att det är liiite svårt att hitta alla eventuella fästingar wink.gif

Här heter kenneln Ödebygden smile.gif
Bilden är från i våras, därav snön i bakgrunden laugh.gif
mulle
Tack, nu känns det genast mycket bättre!
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle
Gaia
Om jag var du så skulle jag inte utsätta hundarna för något medel alls, eftersom ni är tillbaka i fästingfria trakter, eller har jag fått allt om bakfoten?
Om man är rädd att hunden ska få sjukdomar, så är skadan redan skedd då de bitit sig fast. Alla medel är ju förebyggande, och exspot skulle jag t ex aldrig sätta på mina hundar! Det är väldigt starkt, och en del hundar jag känner har reagerat med krampanfall och epilepisiliknande tillstånd. Nej, ha koll istället, och ta bort vartefter, och var tacksam att de inte finns däruppe så att du slipper dom framöver.
Själv har jag scaliborhalsband till våra två hundar.
Björken
Jag är helt emot att använda några kemiska medel på hunden min inte bara för hundens skull utan även för mina barnbarn som älskar att gosa med henne. Men jag ger min hund en vitlöksklyfta varje morgon och det verkar avskräcka fästingarna bra.
Ciczi
Sådana där halsband (vet inte vad det heter) som ska sitta på under hela säsongen fungerar på Eddie. Färre fästingar men fortfarande kommer det en eller två per säsong.

mvh Ciczi
Whiskuchi
Plocka de fästingar du upptäcker bara, undvik medel i största möjliga mån. Och var glad att det inte finns några där du bor wink.gif
zaaritha
Jakthundar...............
Synd!
pejori
CITAT (ciczi @ 18-08-2006, 08:19)
Sådana där halsband (vet inte vad det heter) som ska sitta på under hela säsongen fungerar på Eddie. Färre fästingar men fortfarande kommer det en eller två per säsong.

mvh Ciczi

har testat ett sådant iår på mina... sad.gif
en och annan fästing blev det.
när min ena hund blev dålig reflekterade jag inte mer över det, utan behandlade hennes dåliga mage med de medel som står tillbuds.. sad.gif sad.gif
var hos vet. idag, eftersom hon inte blir bättre sad.gif
då fick jag dråpslaget.....kraftig leverinflammation.... sad.gif sad.gif
det innebär att hon kan dö i vilket ögonblick som helst....risken är stor att antibiotikan inte hinner verka.

så vad ni än gör....behandla mot fästingar....så INGEN fastnar...här räckte det med en fästing sad.gif
numera blir det expot för mina hundar... unsure.gif
Margith
CITAT (zaaritha @ 18-08-2006, 23:11)
Synd!

Vaddå synd??

Men oj Pejori så tråkigt sad.gif Jag ryser.... måtte det gå bra för hunden din.

Efter den här tråden så har jag iaf lärt mig: ALDRIG till södra Sverige igen med hundarna utan att de fått expot eller frontline!
Theriss
CITAT (Margith @ 23-08-2006, 19:40)
CITAT (zaaritha @ 18-08-2006, 23:11)
Synd!

Vaddå synd??

Men oj Pejori så tråkigt sad.gif Jag ryser.... måtte det gå bra för hunden din.

Efter den här tråden så har jag iaf lärt mig: ALDRIG till södra Sverige igen med hundarna utan att de fått expot eller frontline!

Men Skåne har inte så farliga fästingar. De är värst i Stockholmstrakten. Min hund hade inget alls mot fästingar i ca tio år, ni kanske kan gissa att hon har haft en del fästingar i sitt liv...
pejori
nu är det bara att ta en timma itaget sad.gif sad.gif sad.gif
så jag håller mina tummar för att hon ska klara dom närmaste dagarna..... sad.gif sad.gif sad.gif
men det ser mörkt ut wacko.gif wink.gif sad.gif
Margith
Pejori!
Hur är det med hunden?
pejori
jo tack..hon är fortfarande med mej.
men hon är fortfarande rätt dålig, även om jag tycker ögonen är lite piggare.
hon sover mest, men varje timma är en timma åt rätt håll.
febern har gått ner från 40 till 39 så penicilinet börjar verka.
sad.gif sad.gif sad.gif
*Felix matte*
Men oj vad tråkigt sad.gif Hoppas verkligen att hon blir bra nu när hon fått penicillin wub.gif

Hur är det med dig själv Pejori? Har inte "sett" dig sedan du låg på sjukhus.
pejori
vi kämpar på, både hunden och jag.... wub.gif
jag orkar inte skriva så mycket just nu utan lägger mesta tiden på hundarna...
men jag är på G igen... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 25-08-2006, 19:15)
vi kämpar på, både hunden och jag.... wub.gif
jag orkar inte skriva så mycket just nu utan lägger mesta tiden på hundarna...
men jag är på G igen... wub.gif

Men glöm inte bort att ta hand onm dig själv också.
Massor av Krya på dig kramar wub.gif
Margith
Jag vet inget om vad som hänt dig Pejori, men jag skickar dig naturligtvis alla krya-på-dig-hälsningar.
Min erfarenhet av de hundar vi haft är: du ser i ögonen hur hunden mår. Tycker du att ögonen verkar piggare och febern dessutom gått ner, så är ni nog på G båda två wub.gif
Jag tänker på er!
Margith

PS. Glöm inte vad Felix matte skrev: ta hand om dig själv också! DS
yenny
Håller tummarna för att det skall gå bra nu wub.gif
AnitaO
Oj, vad tråkigt Pejori. sad.gif
Såg denna tråden först nu.
Fästingar är ett jäkla otyg mad.gif och som du själv säger så räcker det med en om man har otur.

Hoppas verkligen att hunden snart är pigg igen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon