imn
Hej,
Tänkte höra om det är någon som har något tips på en passande komplement växt till Röd Rubeckia "Magnus".

Det ska fylla ut underifrån och får gärna ha sin högtidsstund i juni och juli (gärna täcka nedvissna blad från vårlökar). På höger sida har jag en busk spirea i samma färg som rudbeckian och till vänster en rund liten ill grön tuja. Det finns en stenmur bakom och det är soligt söder läge zon 2-3.

Alla typer av ideer är väldigt välkomna !!!

/I-M
Gåsis
Heuchera med matchande bladfärg skulle kanske gå eller en hosta som kommer lite senare på våren med bladen, så lökarna får blomma först.

/Åsa
thomaswahlqvist
Gul Rudbeckia i framkant och vit baktill.
Merlin
Jag har fjädernejlika under solhatten som växer tillsamman med brudslöja, lammöron och rosen rose de Rescht. Solharren tittar fram ur ett moln av brudslöja - rätt läckert tycker jag smile.gif
linvik
Utan att ha undersökt om jordmån och läge passar tillsammans med Magnus:

Pioner
Iris
Daggkåpa
Nävor
Bolltistel
Randgräs
olgak
Daggkåpa och kantnepeta.
Ullet
Isop har jag satt i närheten och det blev bra, samma sak med lammöron (snyggt med det silverfärgade mot det ceriserödrosa) Kan tänka mig att lavendel blir bra och även smällspirean med svarta blad o rosa blommor, en svartbladig näva kanske?
lilla mamma
kärleksört"matrona"
Inte världens praktexemplar eftersom de bara är ett år båda.
Ophelia
Liatsris spicata, rosenstav, i vitt.
imn
Fantastiskt vad många svar och med bilder till och med - mycket imponerande!

Stort tack allihopa för all inspieration, nu ska jag ut reka växter..

Skön höst allesammans!
hälsningar
I-M
Mia, zon 3
Jag har fått en ny favvo-kombination i år (fast den fyller inte dina krav på utfyllnad runt om osv...) - röd rudbeckia + slingerstormhatt (den oxblodsröda). Åh, så snyggt!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon