Hej,
Tänkte höra om det är någon som har något tips på en passande komplement växt till Röd Rubeckia "Magnus".
Det ska fylla ut underifrån och får gärna ha sin högtidsstund i juni och juli (gärna täcka nedvissna blad från vårlökar). På höger sida har jag en busk spirea i samma färg som rudbeckian och till vänster en rund liten ill grön tuja. Det finns en stenmur bakom och det är soligt söder läge zon 2-3.
Alla typer av ideer är väldigt välkomna !!!
/I-M
Heuchera med matchande bladfärg skulle kanske gå eller en hosta som kommer lite senare på våren med bladen, så lökarna får blomma först.
/Åsa
thomaswahlqvist
18-08-2006, 22:20
Gul Rudbeckia i framkant och vit baktill.
Jag har fjädernejlika under solhatten som växer tillsamman med brudslöja, lammöron och rosen rose de Rescht. Solharren tittar fram ur ett moln av brudslöja - rätt läckert tycker jag
Utan att ha undersökt om jordmån och läge passar tillsammans med Magnus:
Pioner
Iris
Daggkåpa
Nävor
Bolltistel
Randgräs
Isop har jag satt i närheten och det blev bra, samma sak med lammöron (snyggt med det silverfärgade mot det ceriserödrosa) Kan tänka mig att lavendel blir bra och även smällspirean med svarta blad o rosa blommor, en svartbladig näva kanske?
lilla mamma
20-08-2006, 15:08
kärleksört"matrona"

Inte världens praktexemplar eftersom de bara är ett år båda.
Ophelia
20-08-2006, 16:32
Liatsris spicata, rosenstav, i vitt.
Fantastiskt vad många svar och med bilder till och med - mycket imponerande!
Stort tack allihopa för all inspieration, nu ska jag ut reka växter..
Skön höst allesammans!
hälsningar
I-M
Mia, zon 3
22-08-2006, 06:46
Jag har fått en ny favvo-kombination i år (fast den fyller inte dina krav på utfyllnad runt om osv...) - röd rudbeckia + slingerstormhatt (den oxblodsröda). Åh, så snyggt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.