Full version: Randgräs
fiffigafrun
Här uppe i zon 6 funkar väl inte så många grässorter men randgräs är väl däremot ett säkert kort som gärna sprider sig. Funkar det att ha i en jättestor kruka,? Kräver de mkt vatten? Kan de stå skuggigt? Och hur gör man på hösten för den kan väl knappast övervintra i krukan... Men dit är det ju rätt långt förstås.
Wargen
Jag har haft randgräs i en stor zinkbalja i flera år. I vintras stod den utan mer täckning än ett rätt tunt lager med löv och den klarade sig. Nu ska den ner i jorden dock, men i ett avlägset hörn av trädgården eftersom den som sagt sprider sig. Normal vattning men lite gödning skadar ju aldrig, jag tror att jag hade på Chrysan förra sommaren. Den fick blomvippor så den går utmärkt att ha i stor kruka. Den var placerad i så den fick skugga halva dagen.
Betty
Jag har mitt Randgräs i sol/halvskugga, väldränerad plats. På hösten låter jag det vissna ner, klipper inte ner det, för då kan det ruttna. När det börjar visa sig på våren (nu ungefär) så klipper jag bort det vissnade fjolårsgräset.
Randgräs är lättskött, har inga speciella krav.
Det är mycket härdigt och sprider sig som ett ogräs om man inte håller koll på det!
Förvara krukan frostfritt över vintern eller gräv ner gräste på någon avskild plats över vintern.
kerstin z5-6
Enklast är väl att odla det i en hink utan botten ,nedgrävd i rabatten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon