Full version: Aspsly
LillK
Jag har tagit ned aspar på tomten och nu sprutar slyet upp, ser ut som en uppförstorad gräsmatta.
Klipper ned dem nu men finns något sätt att varaktigt få bort dem, annat än att klippa 3-4 ggr?
Har någon ett bra tips eller erfarenhet?
Inga från Närke
CITAT (LillK @ 17-08-2006, 21:11)
Jag har tagit ned aspar på tomten och nu sprutar slyet upp, ser ut som en uppförstorad gräsmatta.
Klipper ned dem nu men finns något sätt att varaktigt få bort dem, annat än att klippa 3-4 ggr?
Har någon ett bra tips eller erfarenhet?

Kolla i denna tråden, du kan även göra en sökning så får du nog mera träffar.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bc3c648a3990648
Gossen Ruda
Du skulle ha ringbarkat träden och låtit dom självdö. Det du kan göra nu är att klippa, klippa och åter klippa. Eller använda Roundup. Spruta på skotten eller om det inte var för länge sen du fällde träden kan du borra hål i stubbarna och fylla dom med koncentrerad Roundup. Det sprider sig i rötterna och tar död på hela rotsystemet.
Emmaibäcka
Ursäkta Gossen Ruda, men Roundup är ett gift som tas upp genom levande delar när fotosyntesen fortfarande fungerar, alltså främst genom blad. Det finns ingen chans i världen det skulle funka på en stubbe. Det är alltså som att hälla gift rakt på backen! Laborera inte med gifter om ni inte vet hur det fungerar är alltså sensmoralen...

Att ringbarka träden hade varit rätt, men i Lill K:s fall är det ju för sent. Är nog bara att fortsätta klippa ner skotten, många gånger under sommarsäsongen, tillslut tar deras kraft slut rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2006, 22:18)
kan du borra hål i stubbarna och fylla dom med koncentrerad Roundup. Det sprider sig i rötterna och tar död på hela rotsystemet.

Det finns roundup plugs oxså, helt suveräna, man borrar ett hål i stubben, slår i ett par plugg och allt både stubben och alla slyn dör.
Karrolina
Finns det fler aspar i närheten? I så fall kan dom tillhöra samma rotsystem som den du tog ner och då kan man klippa bort rotskotten i evigheters evighet. Det kommer alltid komma nya då. Hos min farmor tog dom ner en asp på 60-talet. Det kommer fortfarande fullt med rotskott om inte gräsmattan klipps på en vecka...

Upplyftande va? wink.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Jag får en massa galna idéer när jag läser odla-problem, de flesta får ni inte höra. Men i aspskottsfrågan ställer jag mig lite funderande om kaniner. Många vilda djur gillar ung asp, och speciellt barken. Om ni hägnar in aspområdet sätter tak (annars kommer räven) och lånar en eller två kaniner några veckor, t ex hos någon rädda djurorganisation, skulle inte de kunna käka upp en hel del bark, d v s ringbarka ganska många plantor då? Resterande kanske ni kan ringbarka själva sedan?

Inte helt övertygad men skulle vara kul om någon provade biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon