catlady
Jag tänkte köpa ljung och sätta tillsammans med min salvia i balkonglådorna nu till hösten och vill att de ska hålla in på vintern. Har hört att de båda tåler frost, stämmer det?
Önskar tips på en till växt som passar bra in med dem, som också håller in på vintern!
Ska tilläggas att jag bor i zon 1, i centrala Malmö - så den behöver tåla mer rusk än snö. smile.gif
myrtille
Jag har precis köpt Hebe (armstrongii) som jag tänker plantera med ljung. Det finns många olika sorter och de har vintergröna blad.
kristerh
Satsa på små barrväxter, det finns små som bara är 20 cm de passar bra o håller kanske ända in till nästa sommar om du har tur. Jag tycker att Hebe inte klarar någon frost alls efter första frosten så är det bara att kasta.
(eller har jag bara haft otur?)
myrtille
Om mina Hebe håller för vintern återstår att se, men jag hoppas det. Jag hade tänkt ha de som bas i min balkonglåda och sedan byta ut ljungen med för säsongen passande växter (lökar, violer etc.) så att jag har en året runt-låda. Jag bor i Luxemburg (hardiness zone 7 som ska motsvara Skåne) och här säljs Hebe överallt. Visserligen står det på etiketten att ett lättare frostskydd är att rekommendera. Hur jag ska lösa det har jag inte bestämt ännu.

Små barrväxter är en bra idé. Även små buxbom skulle passa.
Alexander-VG-zon3
det beror på vilken hebe du har .
dte finns dom som klarar -15c -12c å dom som bara klarar -5c .

vilka usda 7ligger du i a eller b ligger du i b så kan en härdig hebe klara sig.

ska kolla din hebe ,
hittar inte just din hebesort
catlady
Tack för svar! Ska kolla vad Hebe är, det låter intressant smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon