Full version: Pelargonfrön
catlady
Tog med mig några frön hem från en lila pelargon i Frankrike, och vill veta hur länge jag borde torka fröna innan jag kan sätta dem? Är pelargon en perenn eller sommarblomma, och när ska jag som bäst i så fall sätta fröna i mina balkongamplar?
Lady Hamilton
Generellt brukar man nog så pelargon frön i Januari om de skall hinna börja blomma under sommaren. Alltså minst 6 mån innan önskad blomning
catlady
Tack för svar! Gäller 6 mån även nere i söder? Och är pelargonen alltså en sommarblomma?
Lady Hamilton
6 mån är pga av att de är väldigt lååååångsam groende och växer och utvecklas till plantor väldigt lååååångsamt smile.gif
Zazu
sommarblomma vet jag inte rolleyes.gif men om man inte har plats att övervintra dem frostfritt så kan man ju ha dem som sommarblommor wub.gif
psst, hamilton; jag har sått pelargoner som gror på mindre än ett dygn tongue.gif
lycka till! wub.gif

mvh zazu
Lady Hamilton
CITAT (Zazu @ 17-08-2006, 22:04)
....psst, hamilton; jag har sått pelargoner som gror på mindre än ett dygn tongue.gif
lycka till! wub.gif...........

mvh zazu

Får man fråga vilken sort det var och hur snabbt blev den en planta som blommade?
Zazu
CITAT (Hamilton @ 17-08-2006, 22:07)
CITAT (Zazu @ 17-08-2006, 22:04)
....psst, hamilton; jag har sått pelargoner som gror på mindre än ett dygn tongue.gif
lycka till! wub.gif...........

mvh zazu

Får man fråga vilken sort det var och hur snabbt blev den en planta som blommade?

hoppsan, nu ljög jag visst rolleyes.gif den grodde på två dagar enligt anteckningarna, jag tog nog i lite wub.gif
P. grossularoides(alltså inte en vanlig typ "ica-pelargon", men de tog tre dagar att gro), vattnade med kokhett vatten första gången så grodde den och ett par andra arter väldigt fort, jag var lite för sen med att sätta om den, men en två-tre månader hade det nog tagit för den att blomma iaf... biggrin.gif

mvh zazu
Lady Hamilton
wub.gif jag lovar härmed att jag aldrig mer kommer att svara på liknande frågor mer.................
(eftersom mina pelargoner tydligen aldrig har vuxit i samma fart som dina)
Zazu
CITAT (Hamilton @ 17-08-2006, 22:24)
wub.gif jag lovar härmed att jag aldrig mer kommer att svara på liknande frågor mer.................

vad nu? unsure.gif sad.gif
ingrid fuxwall
Inte tar det sex månader!
Köpte frö från Odla och jag var inte speciellt tidig med att göra det och här är det fullt av blommande pelargoner.

Hur tar man frön från dem?

ingrid
Lars-Olof Arvids
P. inodorum gror också snabbt och växer ganska fort. Jag låter fröna ligga i varmt vatten över en natt, i en liten bytta på elementet (under vinterhalvåret) och sår dem sedan i en kruka vid fönstret. Den sätter massor av frön - det är bara att plocka! smile.gif Vill någon prova så har jag ständigt överskott på sådana frön.

Olle
catlady
Ok, vad jag förstår så är pelargoner alltså perenner...? Kan jag i så fall kanske till och med så dem nu? Hur ska jag i så fall göra?
Anki på Öland
Fröna man plockar har bäst grobarhet nu direkt om man bara har bra förutsättningar att övervintra dom.
Jag satte ett gäng för ett par veckor sedan som står under en skrivbordslampa med litet lysrör i. Dom trivs fint där!!

Vildpelargonfrön lägger jag i hett vatten ett dygn, dom här som jag tog från mina vanliga sådde jag direkt. Dom började visa sig inom en vecka.
En del vildar kan ta nästan ett år innan dom visar sig så då får man utrusta sig med tålamod......
Anki
catlady
Oj! Då blir det till att så nu på direkten! smile.gif Tack för svar! wub.gif
catlady
Glömde fråga: Är de alltså ljusgroende? Eller satte du dit lampan efter de kommit upp?
Margith
Nej de är inte ljusgroende. De behöver ljuset när de väl tittat upp wub.gif
catlady
Ok, tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon