Jag har en sån damm, som jag både grävt själv och gjort alldeles själv, och som sköter sig självt helt och hållet.
Den är ungefär ...

*rusar ut med måttband*
Den är lite drygt 3 x 2 meter. Med en "djupgrav" i mitten på ungefär ett par meter (det vet jag utan att mäta

) Djupgraven har jag för att dammen inte ska bottenfrysa, och för att många vattendjur överlever vintern där.
Nu när jag kom ut med måttbandet i högsta hugg, mötte mig en trollslända vid dammen!! En riktigt stor vacker blå och grön. Denna sort har jag dåligt foto på när den lägger ägg i dammens kant för ett par år sedan. Vilket ju passar bra, för larverna övervintrar två gånger. Och på en tjock stjälk som sticker upp mitt i dammen, finns två tomma larvskal som inte fanns där igår.
Jag är dålig på att bestämma trollsländor, men jag tror det är blågrön mosaikslända,
Aeshna cyanea. Jag har också ängstrollsländor och blå flicksländor.

Vilken art av den blå flicksländan vet jag inte, det finns ungefär tio att välja mellan. Dessa vackra fotade jag 29 juni i år.
De första två åren blev det alger i vattnet när det var varmt, men nu är vattnet kristallklart. Men det är mycket växtlighet av alla de slag, nästan "igenväxt" om jag ska vara ärlig. Men den är livfull, på allt utom mygglarver! Mygglarver är eftertraktad
mat som inte blir långlivad.
Det första som flyttade in, var grodor och liten vattensalamander
heter det vatten-salamander? det blir ju kaka på kaka.
Vattensalamandrarnas yngel
slukar myggyngel! Ibland tar jag myggyngel från vattentunnorna och häller ut i dammen - där de ganska snart blir uppätna. Men jag måste ju ha kvar myggyngel som blir till myggor också, så
småfåglarna får mat till sina bebisar! Och sig själva förstås.
Svartvit flugsnappare och lövsångare bland annat häckar i min trädgård.