Full version: Nån som satt kaktus?
kricke1
Hej!!
är det någon som testat sätta kaktus?
tardet lång tid för fröet att gro?
biggrin.gif
Désirée
Det tog väl sådär lång tid för fröet att gro. De grodde inte på en vecka, men det fanns nått där efter en månad har jag för mig.

Det är jätteviktigt att du inte vattnar ovanifrån utan fyller på med riktigt med vatten underifrån.

Jag har bla Saguaru-kaktusar som nu är två år gamla och två cm höga.
Powerowic
var på väg att driva upp påskkaktusar men de trivdes inte alls i växthuset så de dog men fröna grodde iallafall
Helen i Piteå Zon 5
Jag har testat biggrin.gif
här kan du se...
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...3&albumid=10279
kerstin z5-6
opuntia var ok att så , men jag använde Ga 3 för att få dem att gro bra
ogräset
Hej!

Jag har aldrig satt frön, däremot har jag tagit "delar av en förvuxen kaktus" o bara stoppat ner i såjord. Mina små kaktusar bor i en låda där det är varmt o fuktigt biggrin.gif

//Birgitta

lissa
Dom växer fruktansvärt långsamt...Dom här små pluttarna har knappast växt ett enda dugg , jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog för dom att gro, men kortet är taget den 23 april...
Natrix
Jag har satt kaktusfrön i flera omgångar. Det krävs verkligen en hel del tålamod men man får lön för mödan efter ett par år då de börjar blomma. Jag har märkt att det framför allt är viktigt att skydda de små för starkt solljus, annars blir de rödfärgade och tillväxten avtar. Att dra upp kaktusar från frön är verkligen roligt! Sjysst måttstock du använt. smile.gif
kerstin z5-6
Här är min Crystal tide -opuntia

kerstin z5-6
Här är min Chrystal tide -opuntia

Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-10-2006, 21:15)
Här är min Chrystal tide -opuntia

Tjusigt! rolleyes.gif Jag har fortfarande inte planterat ut den jag fick av dig....men nästa sommar kanske jag får någon form av stenparti och då........ /Helen
Sissi
Köpte en kaktus mix från Weibulls med en massa olika sortes kaktusar i.. Vi satte dom i ett litet minidrivhus och vi satte dom i början av denna månad.. Det tog bara ca. en vecka tills vi såg första tecknet på en kaktus.. Nu har det gått flera veckor och varteftersom tiden går kommer det upp allt fler kaktusar!! Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon