jenny nilsson
Balkongsommaren har varit fantastisk för mina kryddväxter och nu skulle jag vilja fortsätta odlingarna på fönsterbrädan. Tyvärr vetter fönstret åt motsatt håll och är betydligt mörkare, skuggat av ett annat hus. Har någon några förslag på bra extrabelysning, som dessutom är någorlunda snygg, typ en ljuslist eller ljusramp. Hur ska man tänka med belysningen, hur många "soltimmar" ska man ge sina växter på ett ungefär? wacko.gif
Betty
Så snyggt kanske det inte är, men en vanlig arbetslampa med lysrör kan man ju skruva fast i blombrädan, kanske bakom en gardin så att bara en del av armen+ lampan syns. Jag skulle gissa att 12-15 timmar belysning blir lagom.
jenny nilsson
Tack Betty,
Det är alltså så att vanligt lysrör funkar. Hade för mig om det, men visst finns det väl särskilda rör för växter också - som kanske är desamma, bara dyrare!? Vad tror du om en enkel lysrörshållare högst upp i fönstersmygen? Är det för långt ifrån?
Betty
Ja vanliga lysrör funkar tillräckligt bra, men visst, det finns speciallampor som sägs funka ännu bättre och ja, de är dyrare.
Tyvärr tror jag att lysrörshållare högst upp i fönstersmygen blir för långt ifrån.
Merlin
En jätteklok människa här på odla wub.gif rådde mig i vintras att skaffa kalla!!!!! ljusrör till min ramp. Jag har haft starka och fina växter sen dess och frödsådderna och sticklingar överlever allihopa wub.gif wub.gif .
catlady
Vad är "kalla" lysrör för något? Har samma problem som Jenny och har nu samlat på mig massor med härliga växter som kommer behöva mycket ljus i vinter, men bor på bara 54 kvm med sambo och två katter... blink.gif
Vet någon var man kan köpa dessa lysrör, och var man får tag på bra ramper? Är det något som IKEA skulle kunna ha?
Lady Hamilton
Kallvita lysrör brukar finnas att köpa i princip var som hellst där de säljer lysrör. Vanliga lysrör finns både som "varm vita" och "kallvita" (det brukar stå på själva lysröret vad de ger för sken) Och "vi" brukar rekommendera lysrör med Kallvitt-sken= Kallvita
Merlin
Jag köpte både ljusrampen för två ljusrör och ljusrören på Jula, de är klart billigast. De som jobbar där vet vad som menas om du frågar efter kalla ljusrör. Ljussammansättningen är en annan och ljuset ser klallare ut för ögat och växterna blir knubbiga och ränner inte i höjden lika mycket som om du använde vanligt varmt ljus. Speciell växtbelysning gynnar nog mest försäljarens egen plånbok tongue.gif . Ta en tur till närmsta Julabutik imorgon - jag betalade strax under 800 kronor för allting - värt varenda krona!
catlady
Aha, tack så mycket för tipset! När sätter ni igång era, och hur många timmar om dagen behöver lite mer exotiska växter ljus? Har läst någonstans att t.ex. chili behöver 16 h ljus om dagen, är det inte väldigt mycket? I Skåne är det ljust vid 6-tiden nu och blir mörkt igen vid 20-tiden. Det är ju bara 14 h!
Jag har clementin, mango, avokado, chili, hoya, änglatrumpet, basilika, belladonna och lite till på balkongen som behöver flytta in snart. Behöver de alla extra ljus? Hur mycket?
Åsa, mälardalen zon 2
Belladonnan passar nog inte att ta in det är ju en perenn och för att den ska må bra måste den få vissna ner och gå in i vintervila = det behövs inget ljus och inomhus är det för varmt. Om du inte har tänkt lämna den kvar på balkongen behöver du nog hitta något mörkt ställe som håller sig runt nollstrecket.

Änglatrumpet brukar överleva även utan extra belysning men de andra mår bra av 14-16 timmar per dygn, kan du sänka temperaturen något kan du även dra ner på antalet ljustimmar.
catlady
Ok, då lämnar jag belladonnan ute med blågullen. Behöver de något speciellt skydd eller är Skånevintern mild nog? Hur är det med rysk martorn och campanula, är det också perenner som behöver få vissna ner?
kerstin z5-6
Ja -och de är tuffa z7 växter så de kan du lämna ute

Jag tänder i november och har ljust 15 -16 tim / dygn -vid 14 tim går en gräns -mindre ljus ger långa ljusa vattenskott på växterna smile.gif
catlady
Ok, då vet jag! Tack för svaren smile.gif
Pjater
Du kan även ha lågenergi-lampor, Lumen brukar stå på förpakningen om du även vill veta det om det behövs.
Annars finns det ju "Cold cath" som nån nämde de kallvita lysrören, desto fler desto bättre.
Och gärna så nära växterna som möjligt för ju längre ifrån de är desto mindre Lumen men det beror ju på hur ljus krävande växten är, fördelen med dessa lampor är att du kan ha de bara några centimeter ifrån växten utan de bränner sej.

Hare....
jenny nilsson
CITAT (Hamilton @ 18-08-2006, 20:27)
Kallvita lysrör brukar finnas att köpa i princip var som hellst där de säljer lysrör. Vanliga lysrör finns både som "varm vita" och "kallvita" (det brukar stå på själva lysröret vad de ger för sken) Och "vi" brukar rekommendera lysrör med Kallvitt-sken= Kallvita

Tack för det braiga tipset. Ska genast köpa kalla rör åt mina kryddor. rolleyes.gif
Gurkan
catlady : om du ska köpa lysrör och armaturer så rekomenderar jag Malmö Byggdepå nere i hamnen, där har jag köpt mina armaturer 2x36W(begagnade) för 100:- st inkl. rören. Dom har massor av varianter och storlekar att välja mellan och alla är billiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon