|
forget-me-not
18-08-2006, 07:34
Var någonstans framkallar ni papperskopior av digitalfoton?
Hej. Det finns många alternativ att framkalla från digitalakort till papperskopior. Du kan lägga in alla kort på en cd skiva, sen skicka den eller lämna in den i fotobutik. Du kan ta med kamera och ev minneskort till fotoaffären Du kan gå in på olika webbsidor t ex siba, on off, extrafilm, ellos och skicka bilderna via datorn Ja de var några alternativ, kanske något passar MVH CAtarina
forget-me-not
18-08-2006, 07:46
Tack. Men vad jag vill veta är era erfarenheter, om ni kan rekommendera något ställe där ni har erfarenhet och vet att det är bra kvalitet på korten man får.
Mitt nya ställe är Pixaco. Jag har inte hittat några priser som slår deras. Har beställt förstoringar upp till 30*45 (kostar bara 19 kr!) Var helnöjd med bilderna. Om man bara beställer små bilder kommer de med posten, beställer man förstoringar också skickar de paket. MVH/Elin
Har provat både siba, extra film och bildmagasinet Hel nöjd med all 3 MVH Catarina
CITAT (humla @ 18-08-2006, 08:51) Mitt nya ställe är Pixaco. Måste testas! Dom har ju lite annat också, pussel t.ex. Det är ju snart jul.
Har testat Expert och är nöjd. Man laddar upp kortet via deras hemsida och sen hämtar man ut det i närmaste butik.
AnnammA
18-08-2006, 08:53
Jag har äntligen bestämt mig och blivit med digitalkamera i sommar, och i går var jag i fotoaffären(där kameran blev inköpt) med första cd:n för att beställa bilder, och då pratade försäljaren om "riktiga" bilder(gjorda i labb?) som de givetvis saluförde, och de bilder man kan få utskrivna direkt i sk "fotokiosker"(kallas de så?)som inte alls, enligt honom var av samma kvalitet.(Man tar med sitt minneskort/cdskiva sätter in i "hårddisken", väljer bilder, format mm, får ut en beställning, och så skrivs bilderna ut på stört.) Alltså, den snabba varianten var ju också mycket dyrare; hos fotohandlaren tog de 19:- i grundavgift(för ordinära foton) och sedan 1.95/st. Lite brydd blev jag, för det måste ju vara en fotoskrivare kopplad till den sk "fotokiosken", och om nu det är så som fotohandlaren säger innebär det ju också så att om du själv skriver ut foton på din egna fotoskrivare, blir inte håller kvaliteten "hållbar i hundra år"(som fotohandlaren uttryckte sig)... Någon som vet hur saker och ting ligger till... Hälsn AnnA
Hannele
18-08-2006, 08:55
CITAT (forget-me-not @ 18-08-2006, 08:46) något ställe där ni har erfarenhet och vet att det är bra kvalitet på korten man får. Det beror väl ändå på fotografen?
ninnisky
18-08-2006, 08:56
Det jag inte printat ut själv har jag skickat över nätet till Siba (som använder västsvenska fotolabbet) och varit helt nöjd. Du får dom om du vill direkt hem till din brevlåda eller så kan du hämta dom i närmaste Siba-butik. Har gjort så i flera år och det funkar alldeles utmärkt. Kvaliten på bilderna är också bra.
Gå in på Sibas hemsida så får du mer info! Lycka till!
Yin o Yang
18-08-2006, 09:05
Jag har beställt från Euronics. Billigt, bra och otroligt snabb leverans  . För 253 bilder betalade jag 295;- inkl frakt. Skickade beställningen via nätet tisdag kväll och hade bilderna i brevlådan på torsdagen  .
Jag brukar använda fotolabo. Jag är helnöjd med dem! De brukar ha erbjudanden med riktigt billiga foton ibland. Jag har inte provat Postfoto, men just nu har de erbjudande om 75öre per bild, så det vore läge att prova nu...
korthuset har jag använt mig av. Billigt och bra kvalité. Sist beställde jag på en onsdag och på fredag låg korten i brevlådan!!
Jag brukar gå till vår lokala Expertbutik, det tar en timme och jag är bekant med dem som jobbar där. Säkert inte bäst eller billigast, men jag går dit av lokalpatriotism
Susanna
18-08-2006, 18:41
CITAT (AnnammA @ 18-08-2006, 09:53) Jag har äntligen bestämt mig och blivit med digitalkamera i sommar, och i går var jag i fotoaffären(där kameran blev inköpt) med första cd:n för att beställa bilder, och då pratade försäljaren om "riktiga" bilder(gjorda i labb?) som de givetvis saluförde, och de bilder man kan få utskrivna direkt i sk "fotokiosker"(kallas de så?)som inte alls, enligt honom var av samma kvalitet.(Man tar med sitt minneskort/cdskiva sätter in i "hårddisken", väljer bilder, format mm, får ut en beställning, och så skrivs bilderna ut på stört.) Alltså, den snabba varianten var ju också mycket dyrare; hos fotohandlaren tog de 19:- i grundavgift(för ordinära foton) och sedan 1.95/st. Lite brydd blev jag, för det måste ju vara en fotoskrivare kopplad till den sk "fotokiosken", och om nu det är så som fotohandlaren säger innebär det ju också så att om du själv skriver ut foton på din egna fotoskrivare, blir inte håller kvaliteten "hållbar i hundra år"(som fotohandlaren uttryckte sig)... Någon som vet hur saker och ting ligger till... Hälsn AnnA Hej! Enligt en fotograf som jag arbetat ihop med så är det så att korten måsta ha gått igenom en "riktig framkallningsprocess" för att bli hållbara i många år. Han tyckte att det var viktigt att kolla det när man lämnar in för framkallning. Vad en riktig framkallningsprocess innebär vet jag inte, men enligt honom sker inte den processen när man får korten utskrivna på direkten.
forget-me-not
23-08-2006, 21:19
Tack för alla tips!
*Felix matte*
23-08-2006, 21:35
CITAT (Susanna @ 18-08-2006, 19:41) Enligt en fotograf som jag arbetat ihop med så är det så att korten måsta ha gått igenom en "riktig framkallningsprocess" för att bli hållbara i många år. Han tyckte att det var viktigt att kolla det när man lämnar in för framkallning. Vad en riktig framkallningsprocess innebär vet jag inte, men enligt honom sker inte den processen när man får korten utskrivna på direkten. Om jag inte är alldeles ute och cyklar så finns det väl ingen framkallningsprocess för digitala bilder. Skrivare är vad som erfordras, både hemma och hos fotofirmorna. Det som firmorna oftast har som argument till att vi ska anlita dem... är att bläck kostar mycket plus fotopapper är dyrt = de kan "framkalla" till billigare pris än du själv kan göra hemma. Och så klart är skrivarens kvalitet av betydelse. Jag har skrivit ut bilder på enkel skrivare, vanligt papper för 4 år sedan och de bilderna har inte förändrats alls... ännu. Sedan har jag också skrivit ut på fotopapper på en bättre skrivare ... man ser skillnad på kvalitet också de ser ut som de gjorde vid utskrivandet. Jag väljer att skriva ut mina bilder själv.... då kan jag göra dem med ram om jag önskar... och göra små förändringar... skriva ut del av bild osv.
Min sopiga Lexmark-skrivare klarar av att få ut hyfsade bilder. Men de är mycket känsliga mot fukt, färgen är inte alls vattenfast. Självklart är även "riktiga" foton känsliga mot vatten, men inte alls som det min Lexmark-skrivare presterar. Färgen är som vattenlöslig tusch, dvs, en droppe och så är bilden förstörd. Gissar att man kan köpa till fotobläck av bättre kvalisort visserligen, men bilder jag vill spara lagrar jag både digitalt (DVD och CDROM) och på bilder utskrivna hos exempelvis Extrafilm eller annat 'känt' foto-labb.
*Felix matte*
23-08-2006, 22:22
CITAT (Pirum @ 23-08-2006, 23:17) Min sopiga Lexmark-skrivare klarar av att få ut hyfsade bilder. Men de är mycket känsliga mot fukt, färgen är inte alls vattenfast. Självklart är även "riktiga" foton känsliga mot vatten, men inte alls som det min Lexmark-skrivare presterar. Färgen är som vattenlöslig tusch, dvs, en droppe och så är bilden förstörd. Gissar att man kan köpa till fotobläck av bättre kvalisort visserligen, men bilder jag vill spara lagrar jag både digitalt (DVD och CDROM) och på bilder utskrivna hos exempelvis Extrafilm eller annat 'känt' foto-labb. Jag har aldrig märkt någon skillnad på vattendroppe på olika utskrifter... vatten är vatten och löser upp färger... men så klart ... har du en fotoskrivare så får du ut bilder av bättre kvalitet än om du har en billighetsmaskin. Fotobläck tror jag knappast finns... Bläck som bläck... allt handlar om skrivarens kapacitet och så klart papprets.
Inga från Närke
23-08-2006, 22:35
I aftonbladet i dag hade de en test på olika fotolabb på digitalbilder. Om ni inte har köpt tidigningen så kolla imorgon eller på nätet kanske finns där också.
forget-me-not
23-08-2006, 23:28
CITAT (Inga från Närke @ 23-08-2006, 23:35) I aftonbladet i dag hade de en test på olika fotolabb på digitalbilder. Om ni inte har köpt tidigningen så kolla imorgon eller på nätet kanske finns där också. Man var tvungen att vara plus-medlem för att kunna läsa resultatet av testet på nätet.  Får försöka komma ihåg att fråga efter tidningen imorgon. Om inte någon vänlig själ här är plus-medlem och därmed kan berätta vad som står?
CITAT (Felix matte @ 23-08-2006, 23:22) Fotobläck tror jag knappast finns... Bläck som bläck... allt handlar om skrivarens kapacitet och så klart papprets.  Såklart det finns fotobläck! Fråga efter det nästa gång du köper bläck och testa skillnaden.
CITAT (Susanna @ 18-08-2006, 19:41) CITAT (AnnammA @ 18-08-2006, 09:53) Jag har äntligen bestämt mig och blivit med digitalkamera i sommar, och i går var jag i fotoaffären(där kameran blev inköpt) med första cd:n för att beställa bilder, och då pratade försäljaren om "riktiga" bilder(gjorda i labb?) som de givetvis saluförde, och de bilder man kan få utskrivna direkt i sk "fotokiosker"(kallas de så?)som inte alls, enligt honom var av samma kvalitet.(Man tar med sitt minneskort/cdskiva sätter in i "hårddisken", väljer bilder, format mm, får ut en beställning, och så skrivs bilderna ut på stört.) Alltså, den snabba varianten var ju också mycket dyrare; hos fotohandlaren tog de 19:- i grundavgift(för ordinära foton) och sedan 1.95/st. Lite brydd blev jag, för det måste ju vara en fotoskrivare kopplad till den sk "fotokiosken", och om nu det är så som fotohandlaren säger innebär det ju också så att om du själv skriver ut foton på din egna fotoskrivare, blir inte håller kvaliteten "hållbar i hundra år"(som fotohandlaren uttryckte sig)... Någon som vet hur saker och ting ligger till... Hälsn AnnA Hej! Enligt en fotograf som jag arbetat ihop med så är det så att korten måsta ha gått igenom en "riktig framkallningsprocess" för att bli hållbara i många år. Han tyckte att det var viktigt att kolla det när man lämnar in för framkallning. Vad en riktig framkallningsprocess innebär vet jag inte, men enligt honom sker inte den processen när man får korten utskrivna på direkten. Detta har jag också hört. Vill man ha bra och hållbara foton ska man nog inte välja snabbvarianterna. Vi har bra erfarenhet av Korthuset.
*Felix matte*
24-08-2006, 07:04
CITAT (Berith @ 24-08-2006, 06:44) CITAT (Felix matte @ 23-08-2006, 23:22) Fotobläck tror jag knappast finns... Bläck som bläck... allt handlar om skrivarens kapacitet och så klart papprets.  Såklart det finns fotobläck! Fråga efter det nästa gång du köper bläck och testa skillnaden.  Du har rätt... visst fanns det fotobläck. läste på nätet att man trodde bilderna kunde hålla i uppemot hundra år utan att förändras....sååå länge behöver inte mina utskrifter hålla... allt finns på dvd och går att skriva ut igen om 10-20 år om det skulle behövas. Jo jag har också beställt kopior (fuji och expert)... ser absolut ingen skillnad på kvalitet mellan dem och egna.
*Felix matte*
24-08-2006, 07:10
Vad är digital framkallning? klipp från sidan: Vad menar ma ndå med digital framkallning? Om vi jämför med analoga bilder så framkallades ju de genom att filmen (negativet) kopierades över till papper. Det var knappast något man gjorde själv och gjorde man det krävdes ett mindre fotolabb.
Att på motsvarande sätt prata om att digitala bilder framkallas är därför något missvisande eftersom de ju inte genomgår samma process. De är ju redan framkallade. Vi ser dem åtminstone på bildskärmen utan större ansträngning än att stoppa in en sladd i kameran.
I branschen använder man därför uttrycket digital framkallning för att skilja den från den äldre metoden. Därför har jag gjort så även på den här sidan. Vi skall nu titta på några exempel på sådana metoder. ....
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-08-2006, 08:22
Jag köpte Aftonbladet igår, bara för att läsa om digitalfoton.
Hoppas gubben har inte slängd den redan. Skall lite senare berätta vad/vilka var bra och vilka var dåliga
Elisabeth
Hannele
24-08-2006, 08:32
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 08:10) Överföring, glidning av ordens betydelse är ju vanligt, sker hela tiden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
24-08-2006, 08:43
Enligt aftonbladet var Fotoquick sämst.
Ojämn kvalitet hade Önskefoto
Ellos foto, Fujicolor och VSFL hade vita fläckar
Scandinavian Photolab/Proffskopia hade bra Bilder
Proprint var bäst
Odenlab var dyrast ( bra bilder)
Elisabeth
Cattis4
24-08-2006, 09:59
Hej, Kolla in Pricerunner. Där finns utvärderingar från konsumenter. Valde själv Korthuset och jag blev mycket nöjd med både resultat och levererans. (Hämtade själv i butik.) /Cattis
forget-me-not
24-08-2006, 10:36
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-08-2006, 09:43) Enligt aftonbladet var Fotoquick sämst.
Ojämn kvalitet hade Önskefoto
Ellos foto, Fujicolor och VSFL hade vita fläckar
Scandinavian Photolab/Proffskopia hade bra Bilder
Proprint var bäst
Odenlab var dyrast ( bra bilder)
Elisabeth Tack snälla du!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|