fruberglund
Grävde upp rosen Landora ur min "tillfälliga" rabatt där den bara stått ca 3 år biggrin.gif biggrin.gif

Inte undra på att den växte dåligt och inte blommade. Hur den kan ha klarat vintrarna fattar jag inte wacko.gif Kolla in rötterna. Var en av de första rosorna jag köpte, gjorde nog det klassiska misstaget att vika rötterna eller nåt sånt.

Nu är den flyttad, klippte av rötterna en bit för att den ska sträva neråt nu, hoppas den klarar flytten nu bara.

Gör inte samma misstag som mig, här kommer bilden som visar hur ni INTE ska göra laugh.gif

kerstin z5-6
ohmy.gif , nu kommer den nog att må bättre smile.gif
Kajsa
Bra bild, har säkert gjort samma fel. Ibland har man lite för brått, särskilt med rabattrosor.
Merlin
Nu vet jag varför en av mina trilskas den ser också ut så där...jag inbillade mig att de rätar ut sig själva rolleyes.gif nu ska den stackaren planteras om...tänk vad mycket man lär sig här på odla wub.gif
Snöflinga
Ja, visst gör man wub.gif
Sommartorparn
Och jag som har planterat en häggmispelhäck just på det viset eftersom rötterna var längre än hålen. Trodde rötterna själva sökte sig neråt. Vill helst inte tänka att jag borde gräva upp och plantera om! sad.gif
fruberglund
CITAT (Sommartorparn @ 19-08-2006, 11:06)
Och jag som har planterat en häggmispelhäck just på det viset eftersom rötterna var längre än hålen. Trodde rötterna själva sökte sig neråt. Vill helst inte tänka att jag borde gräva upp och plantera om! sad.gif

På rosor är det i alla fall så att man hellre ska klippa av rötterna en bit, hur det är på buskar vet jag inte men det borde ju fungera på samma sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon