Whiskuchi
Jag funderar på om jag ska försöka mig på att få en omgång potatis till smile.gif
Tänkte sätta dem i hinkar (precis som i våras), är det möjligt att skydda dem mot kylan när den kommer så man kan få färskpotatis till jul? Jag vet att jag sett att man kan odla dem på friland (och täcka ordentligt), är hinkar för utsatta för kölden? Och är det dags att sätta dem nu eller ska jag vänta? (eller är jag för sent ute?)
KURT
I söda sverige går det nog att sätta nu på friland. Men hinkar är mera utsatta för frost och jordtemperaturen i en hink sjunker också fortare på hösten. På friland kan man täcka med halm.

Jag tror att det kan vara bättre att frysa ned färskpotatis vid midsommar, om man inte har tillgång till friland eller växthus!
jölprörmannen
Det är inga problem,jag sätter året runt.
Men man får ge fan i att vattna när det är minusgrader.
Till jul brkar man få många men små,de är hålkokta som fan .
Fast jag har fått tag i en sebirisk sort, som är jävligt tåliga
Åsa, mälardalen zon 2
Det var någon krönikör på radion runt jul som pratade om att han odlade julpotatisen i en hink bredvid sängen så det kanske är ett alternativ ifall man inte kan odla utomhus, alla bor ju inte i södra sverige.
Whiskuchi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-08-2006, 11:13)
Det var någon krönikör på radion runt jul som pratade om att han odlade julpotatisen i en hink bredvid sängen så det kanske är ett alternativ ifall man inte kan odla utomhus, alla bor ju inte i södra sverige.

Underbart om det funkar inomhus, jag skulle kanske kunna ha några hinkar i källaren..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon