Zarah P
Om 10 dagar (idag inräknat) kommer flyttbilen och hämtar våra grejer, och sen är vi på plats i radhuset med vår planerade trädgård!
Problemet är att ju närmre jag kommer, desto mindre vet jag, känns det som. Jag läser och läser, och pillar med mitt trädgårdsprogram, men till syvende och sist hakar jag upp mig på två saker - det är norrläge och jag har inte råd med någon dyr tillfixning egentligen.
Med tanke på att det idag ser ut såhär:

så behövs ju något göras...!

Vad har DU för bra tips på (helst billiga) växter som kan trivas i norr?
Bor i zon 1, och gräsplätten som ska bli trädgård är bara 7x7 meter - den stensatta platsen inräknad (den ska bli altan, så fort vi får råd med det).
smile.gif
Gåsis
Jag är ju inte bra på vad som trivs söderut, men det är väl läge nu att ta sticklingar av buskar? Om du vet några fina buskar du vill ha så nofsa några sticklingar och prova om det tar sig.

/Åsa
Betty
Grattis, så kul! Jag minns hur spännande det var att flytta till en alldeles egen, om än liten trädgård!
HÄR får du en länk med en lista på växter som trivs i skuggiga lägen. smile.gif

Ett tips är att besöka handelsträdgårdar och liknande nu, många av dem rear ut sina växter nu inför hösten. Jag var till Blomsterlandet igår och fyndade, de har halva priset på alla perenner, buskar och träd just nu. smile.gif
Zarah P
Tack!
Vilken bra länk! Jag har en annar, som är från Odla, just - men denna var nog mer överskådlig. Ska försöka matcha den med "rådjuren gillar inte dessa växter-listan" och hoppas att jag får ihop något - för vi kommer att bo ett stenkast från skogen, så annars finns nog viss risk för rådjurskalas därute wink.gif

Ska faktiskt försöka ta mig till Blomsterlandet i helgen, redan! Hoppas hitta något som kan klara sig i spann tills jag har flyttat in. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
denna klarar sig i upp till min zon
gillar djup skugga å fukt på sommaren och får stora vackra blad
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...a&btnG=S%C3%B6k

jag har själv en å jag vet andra som har dom både i zon1 2 3
Zarah P
Tack för tips! biggrin.gif
Betty
CITAT (Zarah P @ 18-08-2006, 11:14)
Ska faktiskt försöka ta mig till Blomsterlandet i helgen, redan! Hoppas hitta något som kan klara sig i spann tills jag har flyttat in. biggrin.gif

Blomsterlandets växter säljs ju i krukor, de klarar sig gott och väl om du bara ser till att vattna - så de inte torkar ut.
Lena N
Börja inte med att köpa växter! Problemet är inte att hitta lämpliga växter som du tycker om - problemet är att bestämma vilka du inte ska ha.

Min spontana reaktion när jag ser din bild är: 1 avgränsning mot grönområdet. 2 ansa buskarna som växer på båda sidor och inkräktar och skuggar onödigt mycket på det begränsade utrymmet.

Vad det gäller avgränsning mot grönområdet så är frågan om ni vill ha insynsskydd, bara markering eller helt öppet som det är nu. Ett alternativ kan vara ett sådant vitt staket som finns mot grannarna, men med höga stolpar och överliggare att odla klängväxter mot. D v s kombination av staket och spalje, och en grind mot grönområdet så klart.

Överhuvudtaget är klängväxter ett bra alternativ för att få mycket grönska på en liten yta.

Hoppas att vi här får följa den spännande fortsättningen. wub.gif
linvik
Så, dela och ta sticklingar! Det behöver inte kosta en förmögenhet om du bara har lite tålamod. Däremot kostar det en del om man behöver köpa jord och gödsel och marksten mm.

Du kan så i pallkrage över vintern och så har du småplant till våren. Om du sår inomhus i vinter/vår så måste du fixa lysrör, vilket iofs kostar en slant.

Kanske du känner någon med trädgård som är villig att dela med sig av sina växter? Men ha gärna en plan och tanke för annars är det lätt man får växter som inte passar i läget.

Fundera hur du kan rumsindela och vilken stil du vill ha. Ska det vara modernt, romantiskt, traditionellt, strikt osv. Om du vet vilken stil du gillar kanske man kan tipsa lite mera om växtval. Men är det sol längst ut på trädgården kanske du ska ha en sittplats där? Lycka till!
Lena N
Vatten är alltid trevligt i en trädgård, men en stor damm får knappast plats om ytan ska räcka till mer. Men kanske en stenfontän.
Gillan
Och glöm inte bort att du ska skicka mig din adress wink.gif

fördelen med den där tomten är väl att du med gott
samvte kan göra precis vad du vill med den. Det finns ju inget
att " förstöra " wub.gif
Zarah P
Jag har en plan - det här är taffligt ritat i Photoshop, så ni får ha överseende, är ni snälla... Men något i denna stilen:

Jag har blivit lovad växter av söta Odlaiter, av min far och av min vän Sara.
Syrener och funkior väntar redan på mig - det är bara att snatta hejvilt, har jag fått veta. wink.gif

Det första jag tänket göra, är att dra upp hallonet - det ska Sara få i utbyte mot syren. Sen ska jag rensa bort allt vildvuxet runt kanterna, och ett staket ska upp. Jag vill ha en grind i den, dock, därav den stenlagda stigen.

Vatten vill jag ha - drömmen är en fontän i form av en såndär fin gammaldags handpump... Annars blir det något atta porlande. Jag tror inte att vi får bygga staketet utåt speciellt högt, så vi kommer nog att istället bygga in altanen mer - idag är den bara en rektangel av sten... wink.gif

Vad tror ni? Blir det bra? Tänker jag helt fel?
Är ju inte så värst van vid att trädgårda mig i praktiken wink.gif
kerstin z5-6
jag , men det är jag inte du smile.gif
Skulle
Bygga ut altanen nära huset till hela ytan -alltså även den del som nu är gräs
Bygga in om du så vill -men det var norrläge ?

Ta bort gräsmattan -sällan lyckad på små ytor
Avgränsa mot borre delen med buskar plank spalje eller liknande och där ordna en sittyta till -vänd mot det som måste bli söder ?Där skulle jag satsa på avskildhet , med klätterväxter och annat -så man kan sitta ifred i solen
Däremellan -vattenblänk med porl , buskar rabatter krukor, gångar
Engelsmännen är experter på design av mindre trädgårdar i din storlek -
tex

Här är en bra länk
gardening
Zarah P
Tack, snälla du!
Jag sitter som klistrad när den där tossiga Engelsmannen gör om små bakgårdar till såååå fina trädgårdar - det där är ju precis vad jag behöver!
Du är en pärla! biggrin.gif
kerstin z5-6
Sen får man sno det man gillar , ta material som inte kostar skjortan , så själv o göra SIN egen trädgård av det hela -men som inspiration är de oslagbara

och även en liten trädgård tar tid att få som man vill .. smile.gif
Lycka till
Fota -före efter bilder hela tiden -det är kul att ha smile.gif o se på för oss smile.gif
Zarah P
Ja, det får ta sin tid - men jag är sååååå sugen på att äntligen få sätta igång! biggrin.gif

Har ju iaf en grundläggande plan - sen lär det väl skena iväg åt alla möjliga håll & kanter under arbetets gång, dock. wink.gif

Hoppas att det ska bli en trevlig och inbjudande liten oas till slut, i alla fall! Framsidan är nästa projekt - men där är det ju lättare att välja växter etc - iom att det är söderläge där. (Där blir det säkert en ros eller två, så då kommer jag att komma och tigga råd och tips av dig, Kerstin! biggrin.gif)

Snaaaaaart är det dags! *räknar ner*
biggrin.gif
Lena N
"Jag tror inte att vi får bygga staketet utåt speciellt högt, så vi kommer nog att istället bygga in altanen mer -"

Högt staket eller plank tror inte jag heller att ni får bygga, däremot tror jag att en hög spaljé är OK om den inte byggs alltför kompakt. Kolla innan ni slopar tanken. Tänk också på att det som stoppar insyn även tar bort utsikt.
Zarah P
Det har du rätt i - det var en bra tumregel. smile.gif
Nej - vi vill inte skärma av utåt. Det är bra med bara ett staket. Skärmar av gör vi vid altanen istället, är det tänkt. smile.gif

Igår fastnade jag i min planering av framsidan istället *hihi*
Vill ha en rabatt med lammörorn, lavendel och en lagom hög ros... Den ska helst bli bara 1,5 meter hög, möjligen lite mer, och klättra lite lagom.
Rosa, tänkte jag - vore så vackert mot väggen.
Sen ska den ju helst vara tålig och hyfsat billig... (Det är så HIMLA tråkigt att behöva tänka på ekonomi, men...)
Någon som har några bra förslag?

Har en liten listan med "tänkvärda rosor" - men den behöver fyllas på. Så långt har jag hittat dessa - verkar de okej?
Bonica
Astrid Lindgren
Sommerwind

Och så har jag tråååånat över Nostalgie... SÅ vacker!
Inga från Närke
Här är en bild från min låtsassons radhus i Norge som ser nästan identiskt lik ditt från deras baksida. De har de tujahäck som inramar deras tomt, men jag rekommenderar det inte för det blir mycket skugga och mycket mossa i gräsmattan. I hörnen vid altanen finns utrymme för planteringar sedan har de på den stora altan diverse krukplanteringar. Tomten inrymmer en sandlåda och ett äppelträd också. Deras tid räcker inte för större trädgårdsplanteringar, det är ju upp till var och en vad man prioriterar. Med heltidsarbete för båda och 2 småbarn räcker den inte alltid till. Hoppas den ger dig lite ideér.
Zarah P
Så fint! Det ser ju verkligen nästan ut som vårt! biggrin.gif
Tack så mycket för att du delade med dig! biggrin.gif
Zarah P
Snart är det dags! På måndag kommer flyttbilen!
biggrin.gif

Tar fortfarande gärn a emot fler tips - även på en ros av något slag till framsidan. Skrev lite om vad jag vill ha i ett tidigare inlägg, strax här innan. smile.gif
kerstin z5-6
Med din zon -kan du ta nästan vilken ros du vill -kallrosa vore snyggt till husets färg ,
Margith
Min personliga åsikt är att i valet mellan de rosor som du föreslagit skulle jag inte ha tvekat: Nostalgie!
Den är så underbart vacker och den doftar precis lagom smile.gif
Men det är ju som Kerstin skriver, i din zon kan du ju välja nästan vilken som helst.
En annan måste ju odla Nostalgie i kruka wink.gif
Zarah P
Helst vill jag ju ha en som är lättskött - det blir min första ros - och som är hyfsat resistent mot angrepp av ohyra.
Sen, då, helst en klätterros, men den bör inte bli för hög...
...så det är där jag liksom tappar bort mig...!

Jag ska antagligen byta ut den existerande, fula, häcken på framsidan (söder) med - och istället ha något annat... Men vad? En snygg häck som inte glesnar - eller en ros eller två till? (Vi har staket också)

Åsikter och tips blir jag bara glad av! biggrin.gif
Zarah P
YAY!
Vi är inflyttade!
*dansar*
kristerh
Grattis, vad kul. rolleyes.gif
Zarah P
Bättre sent än aldrig:
TACK! biggrin.gif
yenny
Har ni börjat stökat något i trädgården?
Zarah P
Hej raring - det var länge sen!

Japp - idag grävde jag opp ett par fula, felplacerade plattor - och som jag misstänkte var det en rabatt därunder - som det nu är massa tulpaner i. Imorron ska jag peta ner snödroppar med.
Jag har även planterat två urnor som ska blomma i vår, och så har jag ett gäng krokuspåsar att ta itu med imorron, och några gröna växter till baksidan.

Dessutom har jag beställt tre rosor ("Zepherine Drouhin") som ska bo innanför vårt vita staket, och slingra sig i en rosbåge över grinden, (huset är gråblått - så cerise bör bli toppenfint som kontrast) och så har jag köpt en Hortensia (en "Endless Summer").

Hur har DU det?
Zarah P
Tiddelipom...
Det går sakta men säkert framåt här - och jag har lyckats avhålla mig från alltför många impulsköp som ändå aldrig kommer till användning...

Det är MYCKET jobb kvar - men det börjar iaf se ut som en trädgård nu - till skillnad från den mossmatta det var när vi flyttade in! biggrin.gif
yenny
Hej!

Jag har ju glömt bort att kolla om du svarat rolleyes.gif

Va roligt att det är full fart i trädgården, det kommer att bli härligt till våren med alla lökväxter som blommar wub.gif

(här är det mest hoyor det pysslas med, orkar inte med trädgården just nu)
Zarah P
CITAT (yenny @ 02-10-2006, 22:38)
Hej!

Jag har ju glömt bort att kolla om du svarat rolleyes.gif

Va roligt att det är full fart i trädgården, det kommer att bli härligt till våren med alla lökväxter som blommar wub.gif

(här är det mest hoyor det pysslas med, orkar inte med trädgården just nu)

Jag är precis tvärtom... Mina hoyor vill flytta hemifrån - men jag har inte hunnit fixa en ordentlig lista än, efter att de bott på "hotell" sedan strax innan flytten tills... nyss (och alla är inte hemma än).

wink.gif
yenny
Ja allting går ju i vågor, ibland är det det ena man är mer inne på och så förändras saker så man lutar mer åt det andra.
Carex
Såg att du skrivit att du hittade en tulpanrabatt under ett par plattor, släng på lite benmjöl och näring till dem eftersom de säkert är alldeles utsvultna efter sin vistelse under plattorna!. Grattis till den nya trädgården!
Zarah P
Nä... Tulpaner är det nog inte - men små lökar fanns där. De fick en rejäl dos benmjöl samtidigt som de nya lökarna fick flytta ner - ska bli spännande att se om de kommer upp, och vad de isf är för några! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon