Full version: Grönsksfly!
Bebbe
Grönsaksfly är det så dom heter, som har invaderat mitt växthus.

Är inne på mitt andra år som odlare i litet växthus, förra året var det inga som helst problem fick en massa fina tomater.
Men i år blir resultatet inte lika bra, jag har både plockat och mosat ovannämnda samt sprutat med ett ekologiskt preparat där den aktiva substansen är gelantin.

Sedan har jag satt vitlöksklyftor i jorden invid plantorna tänkte att dom kanske inte gillar vitlöksdoften, bladlöss ska visst inte gilla det så jag tyckte det var värt ett försök.
Nu går jag på fly jakt vareviga kväll det är inte klokt vilken tid man lägger ner på ett litet växthus och jag som vill skaffa ett större. unsure.gif
noora
Det verkar som att det har varit ett ovanligt "bra" grönsaksfly-år, dvs fler larver än vanligt. Förhoppningsvis blir det inte på det viset varje år...
åsgård
Ja, du är inte ensam. Jag har väldigt många tomater som är skadade av larverna, till trots för att jag jagar dom
MVH
Kenneth
Bitta98
Hade samma problem förra året, i år har jag satt myggnät för vädringsluckorna och nätdörr. Har inte haft en larv i växthuset.
Whiskuchi
CITAT (Bitta98 @ 18-08-2006, 15:47)
Hade samma problem förra året, i år har jag satt myggnät för vädringsluckorna och nätdörr. Har inte haft en larv i växthuset.

Hur har du löst det med pollineringen då? huh.gif
Bitta98
Det enda jag behövt pollinera är melonerna och det har jag gjort med pensel. Paprika och tomaterna behövs inte pollineras det räcker med att skaka plantorna lite lätt. Gurkan är självfertil.
Lilla Selma
Jag har haft massor av feta larver de två senaste åren, men i år har jag inte haft en enda. Jag har detta året vinnlagt mig om att "blada av" tomaterna rätt flitigt, så att inga blad hängt ner mot underlaget och så att bladen haft fritt spelrum och gott om luft och ljus. De flesta larverna har de tidigare åren kommit där bladmassan varit tät. Jag har också alltid tagetes planterade mellan tomatplantorna, men de hjälper väl mest mot vita flygare, har jag hört.

Hälsar Selma
Katti med torpet
Aha, nu fattar jag! De stora (minst 5cm långa) vackra håriga fjärilarna är alltå grönsaksfly?
Har hittat åtskilliga hängande döda i skuggväven och har i år för första gången haft problem med larver. Trodde dock att jag fått med larverna in efter att ha låtit plantorna stå ute några veckor men så var det alltså inte?

Växthuset är alltid fullt av fjärilar som tar sig in genom fönstren men som aldrig hittar ut igen. De brukar dock inte hålla till vid plantorna utan vid glaset i hopplösa försök att komma ut. Jag har därför inte trott att de gjorde någon skada men tydligen har åtminstonde grönsaksflyet lagt larver här. Hur är det med övriga fjärilar, kan de också göra skada?
åsgård
Gå in på Google under bilder och sök på grönsaksfly så finns det många bilder på dom inkl. larverna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon