nettan zon4-5
18-08-2006, 14:37
Nu ska jag investera i en varmkompost och är på jakt efter nån sort med en lucka nertill så jag tömma allteftersom. (har sett en sån på bild) Vet ni nån sån kompost som är bra och var man kan få tag iden?
Lena i Torslanda
18-08-2006, 14:44
Jag har två olika - den ena är en som jag tror heter Gröna Johanna och den andra kommer jag ej ihåg namnet på. Båda har en lucka nertill. Anledningen till att jag köpte en till är att jag tyckte det var helt hopplöst att tömma ur den lilla luckan. Eftersom man bör röra om i komposten regelbundet så blandas komposterat med okomposterat.
Nu gör jag så att när den ena är full på hösten så får den stå till våren och "mogna" och jag börja fylla nr 2. Så de går i två-skift
nettan zon4-5
18-08-2006, 14:48
Tack för snabbt svar. Då kanske man ska köpa två och inte bry sig så mycket om det finns en lucka eller ej.
häls,nettan
Det beror helt och håller hur mycket du vill spendera. Finns i trä med lucka nertill och hela vägen fram till den jag har.
Min heter Biolan 220 och är i isolerad plast med en lucka framtill där man tar ut den färdig komposten.
Den är dyr men synnerligen effektiv på vintern då jag ofta har upp till 40-60 grader i den.
Vi har en Stiga Kitchen.Är nöjda med den än så länge.I den så slänger man avfallet i ena änden och matar in det under den existerande komposten.Tömmer gör man uppifrån.Den är av trä med frigolitplattor som isolering.Den kan frysa ytligt när det blir riktigt kallt men större delen av vinterna så är den i gång i allafall hos oss.
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2006, 09:42
Kolla även med kommunen har man en kompost som de godkänner (+man har egen sophämtning) så kan man i många kommuner få sänkt avgift för sophämtning, och sänkt sophämtningavgift kan ju innebära att man får tillbaka de pengar man lagt ut på komposten.
Jag skulle också behöva köpa en varmkompost. Jag har hittat den här
marknadsöversikten hos Vi i villa. Den kanske är till hjälp för dig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.