susa
Nu har jag återfått rosrost på mina New Dawn och mina Queen Elisabeth.
Dessutom har de nyplanterade stockrosorna(blommar ej i år) drabbats.
New Dawn har också lite svartfläcksjuka vilket även Gloire de Dijon har.

Förra året sas det bero på fukten, i år är det knappast orsaken. Rosorna har blommat helt fantastiskt men nu är det trist att börja det mödosamma jobbet med att ta bort alla blad som är angripna. Jag gjorde det ganska väl förra året, även från jorden. I år har jag använt biobalans.

Är det någon som har tips?? Och hur är det med stockrosrna, ska man plocka bort bladen även från dem?

Susa
kerstin z5-6
jag är rätt lycklig eftersom mitt klimat antagligen förskonar från en del .
I början av roskarriären blev jag väldigt störd av löss , stritangrepp,svartfläck -som jag har på en sort känd för just det .. osv .. numer hinner jag inte o njuter av blommningen i stället
men det är trist med nakna rosor o fula blad

Kanske är det värt att satsa på rosor som är mer resistenta mot svartfläck o rost än de du har -samplantera de gamla så eländet syns mindre ?
Sommartorparn
CITAT (susa @ 18-08-2006, 20:26)

Förra året sas det bero på fukten, i år är det knappast orsaken. Rosorna har blommat helt fantastiskt men nu är det trist att börja det mödosamma jobbet med att ta bort alla blad som är angripna. Jag gjorde det ganska väl förra året, även från jorden. I år har jag använt biobalans.

Är det någon som har tips?? Och hur är det med stockrosrna, ska man plocka bort bladen även från dem?

Susa

Rosten på stockrosorna är inte samma som går på rosorna. Ingen risk att dom smittar varandra alltså. Stockrosorna är svåra att hålla rostfria. Plantera något yvigt framför som döljer bladen när dom blir fula.
Ophelia
CITAT (susa @ 18-08-2006, 20:26)

Susa

Testat med Biobalans eller någon annan produkt som innehåller trichodermasvampar? Sägs att det ska vara bra. Tricoderma är en godartad svamp som ska angripa svampar som framkallar sjukdomar.
susa
jo jag har kört Biobalans både i början på maj och till midsommar.
Finns det någon annan produkt som innehåller samma svampar?

Susa
Xelma
Vid stockrosor brukar man se att de som står längs trottoarerna, dvs har inte mycket öppen jord, ser friskare ut och mer sällan har rost.

Är det någon som sett motsatsen så svara gärna!
Ophelia
Ja det ska finans något som heter BINAB och innehåller två olika tricodermabakterier. Tror att du måste ge produkterna en chans under en tid innan rosten minskar/försvinner. Sedan är det inte så väldigt bra att använda växtsåpa när man blandad bakterierna i jorden, de är inte så förstjusta i såpan. Jätteviktigt (om man vill försöka bli av/begränsa sjukdomen) är att plocka bort alla angripna delar och bränna. Plocka bort skräp under buskarna. Ge inte rosorna för mycket kväve men de ska gilla kalium. Sand sägs inte sprida sporerna lika bra. Ett bra växtläge är A och O.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon