Full version: Potatisfråga
Elisabeth P
Har för första gången provat att odla poatis. Blev en hel del och både gott och roligt var det, så det gör jag om nästa år.

Nu till min fråga.
Några få potatisar har fått något skorvliknande på skalet, det sitter inte djupt utan försvinner om jag skalar dem. - Vad är detta? Kan man äta potatisen i alla fall eller bör man undvika det?
Några potatisar får enstaka förhårdnader "vårtor", de sitter inte heller särskilt djupt - Men ändå vad är det & kan man äta dem?

Tyvärr har jag inget foto, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig i alla fall.

Lisa
Tesa
Skorv kan ju potatis få...det är ganska vanligt och kan bero på för färsk gödsel bl.a...helt ofarligt men potatisen kan smaka lite sämre om det är mycket..
..."vårtor" gör mig mer bekymrad...du har väl inte fått potatiskräfta...för då är det anmälan till jordbruksverket och sterilisering av redskap, kläder och annat som varit i kontakt med jorden och absolut potatisförbud i uppåt 30 år i den jorden som gäller.. unsure.gif
om potatiskräfta
Elisabeth P
CITAT (Tesa @ 18-08-2006, 21:33)
Skorv kan ju potatis få...det är ganska vanligt och kan bero på för färsk gödsel bl.a...helt ofarligt men potatisen kan smaka lite sämre om det är mycket..
..."vårtor" gör mig mer bekymrad...du har väl inte fått potatiskräfta...för då är det anmälan till jordbruksverket och sterilisering av redskap, kläder och annat som varit i kontakt med jorden och absolut potatisförbud i uppåt 30 år i den jorden som gäller.. unsure.gif
om potatiskräfta

ohmy.gif OHHH hjälp ohmy.gif tänkte jag först

När jag sedan gick in och kollade länken du gav så - nepp, tror inte att det är det. Det är mera att det är små skrovliga fläckar som på sin höjd är kännbara som en liten upphöjning, knappt synbar upphöjning. Kanske det är början till skorv, innan det hunnit bli så mycket. Hoppas på det.

Skorv = färsk gödsel.
Kan nog vara tänkbart, då jag hiva i lite hästgödsel från stallet innan jag satte potatisen.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon