Full version: afrikas lilja
Elisabeth P
Köpte i år en lök av denna lilja.

Planterade den i liten kruka, dock blev det en som var ganska hög (kanske det som blev felet). Jag har provat att vattna regelbundet med växtnäring, men nu i slutet av sommaren skippat det. Ändå händer ingenting sad.gif
Inte en ända blomma sad.gif .

Vad kan jag ha gjort för fel?
Är den extra "svår"?
Hur ska jag vinterförvara den? (hoppas på bättre lycka nästa år)

Kom gärna med tips på hur ni får dem i blom, så kanske jag lyckas nästa år.

Lisa
kerstin z5-6
det är vanligt att man får vänta på den .. sval vinterförvarig -håll lätt fuktig med upptorkning mellan vattningarna
Elisabeth P
Ska den stå kvar i krukan menar du, i samma gamla jord?
Bör jag i så fall byta till en ännu mindre kruka?

Lisa
kerstin z5-6
Låt den stå¨kvar -den fyller ut krukan snart -men sen planterar du inte om den ..förrän efter flera år
Elisabeth P
Tack så mycket för hjälpen.
Antar att den ska stå kvar ute tills det börjar bli risk för frostnätter. Lääääänge hoppas jag att det är innan frosten kommer.

Lisa
kristerh
har haft mina i måånga år nu utan en enda blomma wink.gif jo förra året kom det en blomma laugh.gif på fem plantor, de blommade så fint när jag köpte dem på blomstermässan för flera år sedan wink.gif men det var då det...
Elisabeth P
Det var ju uppmumntrande svar sad.gif

Fast jag kanske ska se de som så att fler än jag kan ha problem rolleyes.gif om jag nu blir gladare av det tongue.gif wink.gif

Lisa
kristerh
Har för mig att vi diskuterat detta problem (oblommande afrikas liljor ) tidigare wink.gif
Elisabeth P
Det har jag missat. Du menar att vi inte är de ända här på odla som inte lyckats få den i blom.
Varför ska JAG alltid falla för svårflörtade blommor sad.gif

Lisa
linnea-maria
Jag har två krukor med agapanthus. En sak jag har lärt mig är att de inte vill ha rötterna störda. MEN...... förr förra vintern förvarade jag den ena på golvet i källaren. När jag skulle ta upp dem från vinterförvaringen och fylla på ny jord.....jag brukar krafsa undan lite gammal först...det var konstig jord, liksom granulerad.....Yäck! wacko.gif Halva krukan var fylld med musbajs!! De hade haft party därnere och käkat upp halva rotsystemet. Jag fick ösa ut skit ur krukan och sedan fylla på med ny jord (spyfärdig). Den andra blommar snällt men i slutet på sommaren så kommer det blommor på den drabbade också. Denna sommar så har ingen av dem blommat, jag funderar om de har stått för kallt denna gång för jag hade dem på ett annat ställe förra vintern. Så.....jag rekommenderar samma temperatur som för pelargoner (eftersom min blommade då trots muskalaset).
Elisabeth P
Tack för tipset Linnea-maria. Ska tänka på temperaturen. Hur frosttålig är den. Har för mig att den inte alls tål minus, eller?

Lisa
Alexander-VG-zon3
den är frosttålig till ca-12c jag ska ha mmin på friland nu i vinter .
har läst i nån trädgårds tidning att man kna ha dom på friland i zon 1-2 om man täcker ordentligt .

dom blommar inte om man plantararom dom , dom blommar efter en ålder

kan tillägga att min har blommat men inte detta året imed jag planterade den på friland

ändrar tempen till -12c -14c -17c beroende lägen å ålder m.m.
Elisabeth P
Okej, min är ju på första året så då kanske jag inte ska ge upp hoppet än och plantera om den ska jag definitivt inte göra. Den åker in i garaget som så mycket annat så småningom.

Lisa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lisa:) @ 18-08-2006, 23:16)
Okej, min är ju på första året så då kanske jag inte ska ge upp hoppet än och plantera om den ska jag definitivt inte göra. Den åker in i garaget som så mycket annat så småningom.

Lisa

det bler någ bra för den
susa
behöver den ha ljus eller funkar ett mörkt garage?

Flaxss -hur gör du när du täcker den, vad använder du?

Susa
Alexander-VG-zon3
CITAT (susa @ 19-08-2006, 07:33)
behöver den ha ljus eller funkar ett mörkt garage?

Flaxss -hur gör du när du täcker den, vad använder du?

Susa

detta är första året med trädgård .

men i trädgårds tidnigen skyddae dom den med 15-20cm tjock grnaris sen plus snön som kommer .

själv ska jag lägga två lager med frigolit och sen nåt svart tyg över det .
hadde jag tänk . men imed vi bara får -15c -20c som en köldnatt å vi brukar ligga runt -10c . så därför tror jag den kommer klara sig bra .
Mia, zon 3
Jag planerar också en frilandsplacering av min blå lilja framöver. Har för mig att detta varit uppe till diskussion förut, och att det var någon som hävdade att de gick att ha på friland bra mycket längre norrut än jag nånsin kunnat ana.... Kan det ha varit Östersund som nämndes? Har inte tid att söka gamla trådar själv, men det kan vara ett tips för intresserade. (kan ha varit så långt tillbaka som för 2 år sedan, tror jag)
thomaswahlqvist
Jo vi har diskuterat detta tidigare.
Jag hadde någon enstaka blomma då och då när jag förvarat den frostfritt.
Jag gav den en sista chans på friland med en lövhög över och plast för vätan.
I år har den varit rekordstor och massor av blommor.
Zon 1 , visst men med löv på spelar det nog inte någon större roll om det är zon 2 eller mer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (thomaswahlqvist @ 22-08-2006, 19:46)
Zon 1 , visst men med löv på spelar det nog inte någon större roll om det är zon 2 eller mer.

fast jag har rätt så milt klimat ändå .
så kommer jag ändå skydda min väl fast man kanske inte behöver det
Carex
oj, jag som hade för mig att den inte var frosttålig. Kanske ska köpa en till och prova med.
Pernillaheterjag
Läste om detta i någon trädgårdstidning nyligen.

Svårflirtade, tar flera år från omplantering tills de blommar igen.
Övervintrar svalt och mörkt. Lite/ingen bevattning

Kan ta fröer som då får torka under vintern innan de sås till våren. Sen är det "bara" att vänta i ca fyra år innan de första blommorna dyker upp.....

Kul jul... kommer nog att köpa en blommande juvel nästa år istället...
kristerh
CITAT (Pernillaheterjag @ 23-08-2006, 13:07)

Tack för tipset, då åker mina under huset i vinter, har haft dem under blomlampa tidigare men de envisas med att inte blomma sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 23-08-2006, 14:15)
CITAT (Pernillaheterjag @ 23-08-2006, 13:07)

Tack för tipset, då åker mina under huset i vinter, har haft dem under blomlampa tidigare men de envisas med att inte blomma sad.gif

du har ju klimat för dom som du kan testa å plantera i trädgården om du har .
kristerh
CITAT (flaxss @ 23-08-2006, 14:34)
du har ju klimat för dom som du kan testa å plantera i trädgården om du har .

Ja det kanske man skulle prova med en av de fyra jag har...
kristerh
Undrar om det går att lägga ett tjockt lager med bubbelplast över, istället för granris wink.gif eller frigolit wink.gif wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 23-08-2006, 15:23)
eller frigolit wink.gif wink.gif

jag tänker prova med frigolit nåt lager . bara för vara på dne säkra sidan så ska jag skydda den . fast den kankse inte behöver det i min zon 1-2 men ändå för att vara säker
Blomstersmurfen
Det finns olika sorter av den också, med olika övervintringskrav!

Den ena jag har vissnar ner när ljuset försvinner och sover hela vintern (går säkert utmärkt att plantera ut), men den andra är grön och växer året runt (den vinterförvarar jag som medelhavsväxterna, dvs svalt och ljust).

Båda blommar (5 resp 4 år i samma kruka, ingen ny jord alls) och får näring varje dag hela sommaren. Min erfarenhet är att de inte vill torka ut alls på sommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Blomstersmurfen @ 26-08-2006, 09:24)
Det finns olika sorter av den också, med olika övervintringskrav!

Den ena jag har vissnar ner när ljuset försvinner och sover hela vintern (går säkert utmärkt att plantera ut), men den andra är grön och växer året runt (den vinterförvarar jag som medelhavsväxterna, dvs svalt och ljust).

Båda blommar (5 resp 4 år i samma kruka, ingen ny jord alls) och får näring varje dag hela sommaren. Min erfarenhet är att de inte vill torka ut alls på sommaren.

ja det finns olika sorter men vilken sort du än väljer är dom relativ härdiga i zon 2 . och den sort man oftast köper på pantskolor och tar in klara ner till ca -12c -17c den också .

det ända gäller är att om man vill vara säker att skydda dom ordentligt
kristerh
NUU ser jag 1 knopp på en av mina fyra plantor, det var så dags nu när sommaren snart är över wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 26-08-2006, 19:32)
NUU ser jag 1 knopp på en av mina fyra plantor, det var så dags nu när sommaren snart är över wink.gif

lyllos
grattis för knoppen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon