Äter ni häggmispelbären? Jag har både kopparhäggmispel och prakthäggmispel.
Finns det i så fall recept?
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2006, 21:17
De går utmärkt att äta ex. direkt från busken ifall fåglarna inte hinner före, fåglarna åt upp alla bären här för några veckor sedan. Man kan även göra sylt jag har kokat sylt och tog då ett recept på blåbärssylt tror det fanns på certoflaskan, häggmispelbären är ju liknande blåbär och innehåller inte så mycket pektin.
Jag tycker att bärhäggmispel har tämligen smaklösa bär jämfört med blåbär...
här finns en del recept:
http://www.albertafruit.com/html/chef_s_corner.htmlde används mycket i canada, som de kommer ifrån..
jag provade göra häggmispel-rabarber-sylt. den luktar precis som mandelmassa eller marsipan, tycker jag..
jag föredrar nog att äta dem direkt från busken (jag brukar plocka lite och äta när jag hittar sådana buskar. de är väldigt vanliga i rabatter och planteringar här i göteborg iaf.. hittar dem lite överallt.)
Både hägg och häggmispel ger en förnämlig likör.
Här är mitt busenkla recept som jag tillämpar med en massa olika bär, frukt och t.o.m gullvivsblommor:
Rengör en flaska som har en bra, lufttät skruvkork.
Plocka flaskan full med bär, häll på minst 60% stark sprit och låt stå i minst ett par veckor. (Jag brukar glömma bort mina flaskor i månader, likören blir inte sämre av det, snarare tvärtom).
Sila blandningen. Bären kan köras i en saftcentrifug för att få ut all sprit, i så fall ska den saften också silas.
Häll tillbaka saften i flaskan och lägg i socker - jag som aldrig går efter exakta mått brukar hälla i socker på känn och det blir väl ungefär en dl. (Exakt sockermått kan man säkert hitta i någon bok).
Låt stå igen men vänd på flaskan ofta så att sockret smälter.
Späd ut med vatten vid behov, d.v.s. om spriten var rysligt stark.
Genom att experimentera kan man få riktigt roliga blandningar ibland!
Mulle
Siv i Bollnäs
02-10-2006, 17:02
Det vore jättebra om någon kunde komma med ett recept på hur man gör något av häggmispelbär. Jag har försökt koka marmelad av dom men det har aldrig blivit bra. När jag gjorde som med andra bär så blev dom hårda i en i övrigt tämligen färglös massa. Nästa gång mixade jag dom först och då blev väl konsistensen lite bättre, men smaken var lite sötsliskig och ganska intetsägande trots inblandning av citron. I år har fåglarna fått härja som dom ville i trädet, men har spart mycket som man kunde gjort nåt av ifall man visste. Jag läste nånstans att man i Amerika gör pajer o dyl av dom men aldrig sett ett recept.
Siv
Åsa, mälardalen zon 2
03-10-2006, 15:18
Det går lätt att hitta amerikanska och kanadensiska häggmispelrecept på nätet.
Sök på recipe och något av följande ord Saskatoon, Juneberries el. Serviceberries
Här hittas recept på Saskatoon pie