surren
Sakta men säkert så ser de ut som att bladen börjar bli gula...Varför? Och kan man stoppa de?
Alexander-VG-zon3
kolla efter spinn eller annat .
plantera om å ge näring .
mins tora paprika började gula å sen plantarde jag om den å den började sen efter det skjuta ut nya sidå grenar å blad
surren
aha tackar, ska testa!
anders33070
Har råkat ut för precis samma sak sista dagarna...

anders
myrtille
Blekt gulgröna blad brukar tyda på näringsbrist. Plantorna kanske står i för små krukor där jorden har gjort sitt. Flaxss' råd om att plantera om kan ge dem en ny skjuts.
noora
På chili kan gulnande blad även betyda att man har vattnat för mycket. Kolla det först innan du börjar ge näring, för om det är övervattning förvärrar du problemet om du gödslar. Jorden ska torka ut lite på ytan mellan vattningarna.

Övervattning kan du åtgärda genom att plantera om i ny jord, gärna blandat med små leca-kulor eller perlite.
surren
Okej, jag skulle gissa på näringsbrist eftersom jag inte ger dom så jätte mycket. Men det går inte o se om de är för mycket vatten eller för lite näring då? Krukorna är rätt stora, minst 7 liters iaf! På vissa blad börjar det även bli små hål eller så har de redan blivit.

Skulle ju kunna plantera om iof och göda lite så borde de bli bra. Men vad e perlite för nåt? och hur mycket ska jag blanda ut jorden med det? (eller leca kulor?=
myrtille
Sju liter är ju rätt så stora krukor! Jag utgick från mig själv när jag trodde det kanske var frågan om för små krukor. På mina egna plantor kan jag nämligen se en tydlig skillnad i bladfärg beroende på hur stor krukan är. De som har för små krukor ser lätt 'anemiska' ut. Att det visar sig särskilt mycket nu får jag för mig beror på att ALL näring nu går till frukterna. Som om plantan offrar sig för deras skull.

Jag önskar jag kunde hjälpa mer, men jag är nybörjare själv och skulle också vilja att man kunde se vad som var felet. I mitt fotoalbum har jag bilder på en del symptom som mina chileplantor visat, men jag vet som sagt inte vad som är orsaken. Jag brukar inte oroa mig så mycket så länge plantorna och framförallt frukterna ser friska ut i övrigt.
surren
Aha, Jag låter iof mina frukter sitta kvar för jag äter dom inte och de ser ju rätt snyggt ut:P Hänger 4 st stora röda som är minst 1 månad gamla.
noora
"För mycket vatten" är något man får försöka räkna ut själv. Hur har du vattnat? Står jorden och är blöt hela tiden eller får den torka ut lite mellan vattningarna? Är jorden tung och kompakt?

Perlite är ett vulkaniskt material som nästan ser ut som vita frigolitkulor (men mycket dammigare...). Det är mycket poröst och väger nästan ingenting. Perlite kan man köpa i de flesta trädgårdsbutiker. Man kan gärna blanda 1 del perlite med 5-6 delar jord för chilin, men även mindre mängder perlite hjälper litegrann. Samma gäller leca. Det finns även färdiga jordblandningar där leca eller perlite redan är iblandat. Anledningen till att blanda ner perlite eller leca är att göra jorden porösare och mer väldränerad. Chilins rötter vill ha lite "luft" och får inte stå i vatten.

Dom små hålen kan orsakas av skadedjur. Står dina chiliplantor utomhus eller i växthus? Kolla i så fall efter gröna larver (0,7-1,5 cm långa, 1-2 mm tjocka) på undersidan av bladen, sådana har många av oss drabbats av i år.
surren
Jorden är nog blöt för det mesta så för mycket vatten är nog en bra kandidat till problemet. Jepp jorden är ganska kompakt. Plantorna står inomhus i ett soligt fönster.

Då sticker jag iväg och köper leca kulor eller perlite och planterar om så får ja hoppas att de löser sig smile.gif

Tack för all info noora och ni andra.
surren
Nu har chilin vart omplanterad i ungefär 1 dygn och verkar inte bli sämre iaf, klippte även av lite gamla blad som hade blivit torra och gula:P Hur lång tid kan de ta innan man ser om den återhämtar sig?
noora
CITAT (surren @ 23-08-2006, 19:39)
Nu har chilin vart omplanterad i ungefär 1 dygn och verkar inte bli sämre iaf, klippte även av lite gamla blad som hade blivit torra och gula:P Hur lång tid kan de ta innan man ser om den återhämtar sig?

Inom en vecka eller två borde den börja göra nya skott med friska blad för att ersätta dem som den har tappat.
surren
hääärligt smile.gif

Jag har inte vattnat nånting nu eftersom de va troligtvis övervattning som va problemet, bör jag vänta några dagar innan jag vattnar nu?
Gurkan
Chili tar i regel inte skada av att torka ut rejält så låt den torka upp ordentligt mellan vattningarna, chili vill ha luft runt rötterna. Bladen hänger och plantan ser heldöd ut om man glömmer att vattna för länge men en timme efter vattning är den som ny igen ! smile.gif

Perlite i jorden är jättebra, det ger massor av små luftfickor ... näst bäst är svartmyror som bygger bo och gräver gångar i krukorna !! laugh.gif
surren
haha fint biggrin.gif Får ta o plantera i lite myror också då wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon