Hej på er!
Jag är på jakt efter en tramptålig marktäckare, den bör inte bli för hög, ca 5-10 cm. Är det någon som har ett eller flera bra förslag?
Kerstin i Malmö
22-05-2003, 14:35
Det beror väl lite på hur mycket det ska trampas med...
Mellan plattor har jag satt trampnarv. Den ska trampas på för att bli fin...
Jag har även citrontimjan mellan plattor. Det är väldans dekorativt!! Ska även testa backtimjan.
Penningblad tål en hel del tramp. Växer enormt!
Vintergröna tål också en del, min har fått ett och annat tramp och lever på fint.
Kerstin
Trädgårdsmannen
22-05-2003, 14:42
Backtimjan var en bra idé - det har jag hemma men har aldrig funderat på den som marktäckare mellan olika gångytor...skall prova och dela av en bit och "sätta" på lämpliga ställen.
Fungerar trampnarv mellan så små skarvar som det är mellan vanliga trädgårdsplattor och skifferplattor eller är det runt nedsänkta naturstenar du har satt dom (är väl en perenna växt, eller)
Den ska tåla en hel del! Den ska vara vid en liten sittplats där jag inte har lust att ens försöka så gräs. Jag vill heller inte ha grus eller lägga plattor. Det kanske kan bli en platta framför varje sittplats så att man skyddar de små växterna lite grann.
Det låter ju spännande med citrontimjan, måste lukta gott när man går där.
Louise i Göteborg
23-05-2003, 07:44
Jag har olika krypande timjansorter längs en gång. Fungerar bra då växterna kryper in lite grand och mjukar upp kanten men dom växer aldrig in i själva gångstråket, trampet beskär helt klart. Så om det skall trampas mycket - välj nåt' annat.
Krypkotula växer, hos mig, i gångar och trappor i mkt smala springor och verkar tåla hur mycket tramp som helst.
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 09:17
Är det
detta som är Krypkotula (Cotula squalida)?
CITAT
Är det detta som är Krypkotula (Cotula squalida)?
Isåfall...var kan man köpa den? Det såg "japanskt" ut på bilden, kanske går att beställa hem?
Jag håller på att bygga en grönskande "soffa" under stora lönnen, och vill ha något lågt, slit och sittvänligt som täcker den.
Kerstin i Malmö
23-05-2003, 09:55
Till en uteplats hade jag nog valt något "hårt" alterntiv... Själv har jag en liten med singel som fungerar perfekt. Men den där krypkotulan såg ju intressant ut... Ja, det finns många varianter men det får nog vara något rejält tåligt då!
Trampnarven har jag mellan tråkiga betongplattor... Dom blir väldans mycket trevligare då!
Kerstin
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 10:32
Trampnarv har diskuterats flitigt i olika trådar - det skulle vara kul att se en bild där man ser hur den ramar in plattor eller stenar - någon?
Mitt förslag är tusensköna (bellis), den är låg, söt och väldigt väldigt tålig. Den betraktas som ogräs av en del och som rabattväxt av andra. Vi har en fin matta av tusenskönor på ett stycke mark där vi går hela tiden, den tål det och är väldigt fin! Det finns olika varianter av tusenskönor, enkla och fyllda. En toppenmarktäckare om du vill ha något vackert och urtåligt!
hej
jag är i precis samma situation var jag ska plantera tramptåliga & marktäckande växter längs med en gångstig som blir stensatt (har bara påbörjat den än, har inte hunnit plantera och prova nåt än)... de växter jag funderar på som jag hört i min tur ska vara tramptåliga och fina är backtimjan - eller kryptimjan. och vid sidan om - så man blir tvungen att vidröra växten med benet (så att en god doft sprids) är ÅBRODD!
... det är mina tips/Ullagumman
Louise i Göteborg
26-05-2003, 07:34
Ursäkta att jag "sovit" hela helgen. Krypkotulan jag har köpte jag för många år sen på en vanlig standardplantskola, perenn i de lägre prisklasserna. Den ursprungliga (en) plantan täcker nu åtskilliga kvadratmeter.
Ser ut som på bilden och visst heter den cotula ett eller annat, vågar dock inte svära på andra namnet. Blommar med små gula blommor på korta stjälkar. Efter blommningen försvinner dom, har aldrig klippt bort nåt'.
Gräs kanske!?
Kerstin i Malmö
27-05-2003, 10:51
Nu har jag fotat citrontimjan och trampnarv mellan plattorna i min trädgård!
Kolla i albumet!
Kerstin
Kattfot tål att trampas på och de är väldigt söta!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.