Full version: Min första ängel!
surren
Hallloo, fick den av svärmor hon sa att de va en ängla trumpet. Och jag har lite frågor.

Hur mycket vatten ska den ha?
Hur mycket näring?(nässelvatten)
Duger krukan som jag ska omplantera den i tills vidare?(se bild)
Vad är det för sort som jag har?

Skulle va jätte sjysst om nån kunde svara =)) Sen ge mig nåt tips också kanske biggrin.gif

Gillan
Hemskt ledsen att göra dig besviken, men jag tror att det
där är en spikklubba och inte en ängel sad.gif
surren
hehe okej tongue.gif Vad är de då? Jag sitter inte på mycket kunskap =)
Hum
De är nästan samma sak, för inte så länge räknades de ännu till samma art wink.gif

-jb-
Alexander-VG-zon3
den ända skillnaden är bladen å att blommorna pekar uppåt .
du ska kruka om den så att rötterna hinner med efter att denna kruka är fylld med rötter tar du en lite större sen vidare å vidare .

jag planterar om mina änglar i ren kogödsel plus lägger på ytan under somarensgång och vattnar mycket .

dom gillar sol och ingen frost

ta ut dom på våren efter den sista nattfrosten sen tar man in dom inann den första kommer . du kan ha kvar dom i kruka ute eller plantera dom i marken å sen gräva upp dom .

sen vinterförvaring svalt ca10-12c .
Åsa, mälardalen zon 2
Ytterligare en skillnad är att en del spikklubbor är ettåriga och brukar inte funka att övervintra (främst de som är ganska örtartade) men det finns ju också de spikklubbor som kan räknas som kortlivade fleråriga växter som man kan övervintra i ett par år.

(Kan även lägga till att spikklubbor och änglatrumpeter inte har hört till samma art de har hört till samma släkt och släktnamnet för båda var då Datura)
surren
Okej! Tack för svaren!:D

Men en "riktig" änglatrumpet klarar sig så länge man sköter om den eller?
Alexander-VG-zon3
ja det gör dom .

tack för att du skrev det Åsa har en som har en spikklubba å ska kanse berätta det då wub.gif
surren
aha coolt lite roligare om den inte dör efter ett tag ju smile.gif

Hur kan man gå till väga för att skaffa en "riktig" då? Vart köper man frön?
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller änglatrumpet så brukar det vara lättare att hitta rotade sticklingar eller plantor man brukar ha större urval av sorter då men det finns ju även frön att köpa ex. hos Impecta , se bara till så att det står Brugmansia det är änglatrumpeternas släktnamn. Änglatrumpetsfrön kan vara tjuriga att gro så man kan behöva undervärme och stort tålamod.
Alexander-VG-zon3
ängla trumpeter kan man hitta blan sommarblommor på plantskolor även brukar sticklingar komma lite var som helst typ konsum,maxi,plantskolor m.m. kolla rutn du hittar det säkert nån stans men gör det på våren eller sommaren tidigt.

jag vet inte om plantskolor har nåt kvar för annars så kan du kanks ehitta rea på änglar nu .

sen även går det att så frö man köper sen så lägger i vatten över natten å gör som med nadra fröer

impecta har någ fröer

ojsan tongue.gif unsure.gif
blev nästan samma Åsa han inte se dig när jag skrev mitt under tiden
surren
Hehe tack så jätte mycket! Kanske lika bra o satsa på en ängel till nästa år! Fan bra att de finns folk som kan det man inte kan själv smile.gif
catlady
Jaha, kan vissa spikklubbor vara perenner??? Jag klippte precis ner och slängde min efter att ha skördat hundratals frön från klubba efter klubba i ett par månader. Kan jag alltså ha gjort ett misstag? Skulle jag ha provat att övervintra den? (Köpte mina spikklubbefrön hos Impecta) blink.gif
Micke32
[QUOTE]Jaha, kan vissa spikklubbor vara perenner??? Jag klippte precis ner och slängde min efter att ha skördat hundratals frön från klubba efter klubba i ett par månader. Kan jag alltså ha gjort ett misstag? Skulle jag ha provat att övervintra den? (Köpte mina spikklubbefrön hos Impecta) [QUOTE]

kolla på impecta det står om de är ettårig eller flerårig där, de flesta var fleråriga som finns där nu utom en vit Spikklubba (Kärleksvilla,Datura stramonium)

På tal om änglatrumpet, så såg jag en jättefin som en blomstervän har ca 2,5 meter hög och tjock stam, fick mig iallfall 6 sticklingar av den smile.gif
catlady
Tack för svar! Det var en Datura Stramonium jag hade, så då gjorde det ju inget!
Den där 2,5 m höga: hur tjock stam hade den? Och hade den blommor? Jag har två änglatrumpeter på tillväxt, 60-70 cm höga. Men de liknar mer frodiga buskar, med krokiga grenar och nya skott till höger och vänster...
catlady
Nejmen oj, det är ju en MINI-änglatrumpet jag har... Sorry!
Micke32
Stammen var väl ca 5 cm tjock.

ursäkta jag kapar din tråd lite men sticklingarna jag fick av denna
planta satte jag i såjord , frågan är ska jag ha en påse över krukan tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon