Ullet
Jag ser med fasa (nåja, lite irritation då sleep.gif sleep.gif ) att jag har för få perenner som blommar på senare delen av sommaren. Skulle vilja ha tips på gula, röda, orange, rosa och lila höstblommande, gärna i alla höjder samt för halvskugga och ren sol. Jag är utan idéer...
Kortis
Kärleksört är ju ganska tacksam.Blommar sent(bor i zon 5 och min har inte blommat ännu).Som jag förstått det vill den ha ganska mycket sol men klarar även lite skugga.Den blommar med ganska kraftigt rosa blommor.Höstaster är ju höga och mina blommade ända in i oktober förra året.Finns ju i lite olika färger.Jag har tyvärr inte heller så mycket sensommar-höstblommande växter men jag jobbar med att få in växter som blommar olika tid på sommaren.
kerstin z5-6
Limonium är som finast nu i lila moln,
alla typer o färger av aconitum -lila, rosa mörkblå tvåfägad blå/vit , gul.
Rost eller rosenflockel de är blad de vackraste höstblommarna -phlox finns i ett otal färger , Coreopsis -olika typer av gula "höstögon"Cimicifuga -silverax -fa det grönbladiga som blommar så fint nu -den här sommaren hinner nog det mörka Brunnette med också , gentiana -både små och asclipiadea som är i startgropen -vit lila blå, vit och rosaröda rudbeckia ,calceolaria hirsuta blommar sen länge o till frost+ alla silverbladen o heuchera -och ROSOR smile.gif
Irene_L
Rosenflockel är en fin perenn som är väldigt tålig Den blir 2 meter men jag har även en sort som blir1,5 meter. Blomfärgen är rosa till vinröd.Den blommar aug-sept.
Höstflox är också vacker och finns i många olika färger.Höjd 50-90 beroende på sort. Blommar juli-september.
Jag gillar också Kokardblomster. Den är lätt att så själv. Blommar juli tills frosten kommer. Blir ca 60 cm. Men jag vet inte om den trivs i zon 5.
rolleyes.gif
mvh
Irene

Det blev visst en del samma som Kerstin skrev, men jag skrev och såg inte hennes inlägg. sleep.gif
olgak
Echinacea purpurea, röd solhatt, finns i flera höjder och även vita varianter.

Strålrudbeckia - gul, jättefina är mina. Alla möjliga varianter av rudbeckia finns det ju.

Purpurklätten blommar än - rosa.

Stormhatt blommar här nu, lila.

Och ja, flox skulle jag ha - om det inte vore för rådjuren...
Ullet
Kokardblomster har jag men den har just nu bara ludna bollar och inga blommor. (ska dom klippas?) Är bara glad att den överlevde vintern.

Rosenflockel är fin, har två sorters phlox och det är ju alltid vackert med flera. Rips? Hmm, hur vill dom ha det? Calceolaria hirsuta? Vad är det för något? blink.gif Rostflockel har jag köpt i år så den lär väl blomma nästa år. En gentiana har jag men dom kan man väl aldrig få för många av eller? *ler* Tack för tipsen!!
kerstin z5-6

det här var den Gentiana jag menade -risp vill ha torrt o soligt

och gulare än denna toffel finns int

Ullet
Gult och rött för torra lägen, har du några tips Kerstin? Du kanske ska resa bort snart? *ler oskuldsfullt och börjar plocka in spade och lådor i bilen* biggrin.gif
Merlin
Ullet, jag har frö till bolltistel (silverblå metallic smile.gif ), flerårig solros och högväxande lila höstaster och lite annat smått och gott. Pm:a mig smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon