Jag har knipsa på väninnans vinranka. Hur gör jag nu för att få rötter. Är det vatten eller jord som gäller?
Funderar faktiskt på samma sak, försöker få sticklingar av en härdig vinranka att rota sig men de vill bara inte...
-jb-
RibesRubusVitis
19-08-2006, 17:23
Du kan sätta sticklingarna (med rätt sida upp) i ”så- och kaktusjord”, vattna rejält och trä en plastpåse över. Ställ på ljus plats, men inte i direkt solsken. Själv tycker jag det är enklare att ta förvedade sticklingar på vintern, men sommarsticklingar eller avläggare går också. För både sommar och vinter finns recept på:
http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html
Men sen? SKa sticklingen stå inomhus över vintern?
RibesRubusVitis
19-08-2006, 21:16
Där har du argumentet för vintersticklingar. Det framgick inte hur härdig den förstnämnda rankan är, eller om väninnan har den i växthus. Även vinterhärdiga sorter behöver tid på sig att samla energi till rotsystemet för övervintringen.
När jag beskär kring nyår, sparar jag de avklippta sticklingarna i kylskåp ett par månader (invirade i fuktiga tidningar som stoppas i plastpåse). Alternativet är att gräva ner klippet i jorden utan emballage. Någon gång i mars blir det lagom att plantera sticklingarna; då hinner rötter och blad utvecklas så rankorna kan avhärdas och sedan växa utomhus hela sommaren.
Skulle sommarsticklingarna slå rot lagom till hösten, är det bättre att förvara plantorna svalt inomhus.
Du som klipper av runt nyår och lägger i kylen. Är det vedade bitar då antar jag?
Hur gör du för att få "igång" dem.
Min väninna ska flytta så jag klippte lite på hennes i zon 2 härdiga vindruva. Några klipp med benad ved och några skottdeler. Har växthus så de kan få stå svalt men frostfritt hela vintern.
RibesRubusVitis
20-08-2006, 15:26
Frostfritt växthus borde vara perfekt vintermiljö. När jag själv inte hunnit få ut allting under sommaren, har det stått kvar i lägenheten, cirkus 20 grader, och även det brukar fungera. Vid nyår är allting förvedat och bladen har sedan länge fallit av, både ute och inne.
När jag tar fram sticklingarna, av en blyertspennas tjocklek, gör jag inget särskilt för att få igång dem. Det har hänt att det kommit lite mögel på dem i förpackningen; då har jag borstat försiktigt med en kasserad tandborste under rinnande vatten. (Möglet verkar inte göra någon skada.)
Det som väcker liv i sticklingarna är den höga jordtemperaturen inomhus. (Svårrotade sorter gynnas av undervärme.) I princip skulle det gå att sticka dem direkt i marken utomhus, precis som jag gör med vin- och krusbär. Det händer ibland hos våra fåtaliga yrkesodlare att avklippta rankor slår rot på komposten.
Vid knoppsprickningen behövs också ljus, och snart ökar avdunstningen. Det är därför som plastpåsen behövs, och jorden måste vara genomvattnad. Även nu kan det bildas mögel, därför får man ta av och lufta ibland. Först när det kommit 3–4 blad, kan man anta att rotsystemet räcker till och påsen kan tas av helt.
Då klipper jg av de övre delarna av mina knipsade skott och virar in dem och lägger i kylskåpet. Så får vi se hur det går i vår. Vedar de sg verkligen i kylen?
RibesRubusVitis
21-08-2006, 22:19
Nej, stoppar du in gröna sommarsticklingar i kylen nu, kommer de INTE att bli förvedade, bara på sin höjd förmultnade. Du får köra sommarmetoden (softwood cuttings) omedelbart och hoppas att några slår rot, för att sedan förvara dem frostfritt över vintern. (Blir det en varm september, skulle du kunna ställa ut rotade plantor över dagen och få en viss avhärdning.)
Kylskåpsmetoden är alltså till för att slippa vidlyftiga plantor inomhus i mars–maj.
Aha!
Kanske ska jag försöka att få några vedade bitar också, hon har ju inte flyttat än. De gröna får då stå kvar i sitt vatten. Jag har ju frostfritt i växthuset så dit åker de ut när det börjar komma rötter hade jag tänkt. Ska jag byta vatten ofta?
Och du! tack för att du är så hjälpsam:)[COLOR=green]
RibesRubusVitis
22-08-2006, 21:47
Ett skäl till att jag fastnade för vindruvor var just att det var så lätt och kul att göra nya plantor med sticklingar (helt gratis) när dom är så dyra i plantskolan, och då vill man ju gärna att andra ska bli intresserade av samma sak…
Dock måste jag erkänna att jag aldrig provat att rota dem i vatten, eftersom olika hemsidor bara talar om jord, inom- eller utomhus. Men om du ändå försöker, antar jag att vattnet bör hållas friskt. Det har fungerat bra för diverse andra växter, särskilt om man undviker köldchocker. Ta det rumsvarma vattnet som har stått framme i vattenkannan. Jag inbillar mig att det borde underlätta något.
Har du tillgång till fler sticklingar ett tag framöver, kan du väl knipsa en rejäl bunt (alltså gröna sommarsticklingar) och fylla en stor kruka. Det vore märkligt om inte några skulle ta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.