Pepper
Hejsan,
Jag har en ganska stor hasselbuske som tenderar att sprida sig i hela trädgården. När vi köpte vårt hus så var trädgården ganska så vildvuxen. Jag klipper varje år ner alla hasselplantor som spirar och rycker upp de som inte hunnit få fäste. Problemet är huvudsakligen just de plantor som fått fäste. De växer i min Thujahäck, de växer i min rosenspireahäck samt lite varstans där det är svårt att gräva upp dem. Nu undrar jag helt sonika om det finns några "djungeltrix" som gör att de självdör. Jag har hört något om att man kan försöka spika in kopparspik i "stammen", men vet inte om det funkar. Kan det finnas något medel som man kan pensla på när man skurit av grenarna?
I hopp om svar. unsure.gif
kbr
Puttar upp tråden vill också veta confused.gif
Ophelia
Det grundläggande är väl att knipsa av det som spirar om det inte går att gräva upp. Rotsystemet hos en hassel är väl ganska grunt men det är vittspridande och grävning är väl det alternativ som är det bästa som det går. Annnars får du gräva för hand, rycks upp plantor och knipsa så gott det går. Ska du ha bort hela hasseln får du nog såga och testa med ecoplugg.

Hoppas att inte hasseln är fridlyst hos dig och det bör du ta reda på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon