moggis
Hej,
Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med vad det är för ogräs som tar över vår gräsmatta totalt och hur jag ev. kan bekämpa den. Inte lätt att hitta nåt medel när man inte vet vad odågan har för namn....Grannen säger att det enda man kan göra är att ta det för hand men har man 1100 m2 tomt och hälften är fylld med detta så känns det inte speciellt lockande...Nån som har nån ide????
Den får (tror jag) gula blommor och bladen är lite håriga...Den förökar sig genom att skicka revor ovan mark....
Här är en bild på hur den ser ut...http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid=5193&uuid=moggis
Hoppas någon där ute kan hjälpa mig !!!!!!

//Gisela
yenny
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej... men jag lägger in din bild så kanske någon annan vet mer...

moggis
Tack Jenny!!! E inte så bra på sånt wink.gif
Piccante
Det är gråfibbla eller dess nära släkting mattfibbla, troligtvis den senare eftersom det är i en gräsmatta. Undersidan av bladen är väl finludna och ser grå/vita ut? Det är typiska ängsväxter så de trivs utmärkt i gräsmattor som klipps. Den anses inte direkt som något ogräs, snarare tvärt om gråfibbla i ängs och hagmarker tyder på att marken hävdas väl. Men det är klart att i en trädgård tycker man kanske annorlunda.
moggis
Tack Leocarpus....Det är mattfibbla ser jag nu när jag sökt på nätet....Fast jag hittar inte hur man får bort det så om någon har nån aning om det så får ni jättegärna berätta för mig....

Och....Visst....det är nog fint med mattfibbla på en äng för den har ju fina blommor...men i min trädgård så ser det bara misskött ut....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon