Loppan
Hej!
Nu håller jag på att gräva om en rabatt för att flytta över pioner mm från en annan del av trädgården, är det rätt tid att flytta på plantor nu? Jag stångas även med de långa grenarna från min förvuxna syren kan jag såga ner den nu eller är det inte rätt tid för det?
Jag har väntat hela sommaren på att få sätta igång det har ju varit så torrt så jag har inte vågat göra något med trädgården.
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Aug-sept brukar bara en bra tid för pionflytt försök få med så mycket som möjligt av rötterna + plantera inte knölen för djupt då är chansen stor att de blommar ganska snart igen trots flytten.

Syrener kan du gallra nu ifall du vill hålla dem nere i storlek och inte önskar få så många nya skott är det däremot så att du vill föryngra syrenen och vill ha en massa nya skott så klipper du på vårvintern.
Loppan
Hej!
Nu har jag tagit ner halva syren snåret men behållit de nya skotten, hoppas att de tar sig nu. Jag får hoppas att jag inte förstörde busken helt nu. Jag blev lite ivrig när jag komm igång. Menar du att det inte kommer några nya skott om man beskär på hösten?
Nu är alla buskar borta ur rabatten, flyttade längre ner i trädgården. Jag har försökt gräva bort så mycket rötter som jag kunnat få upp och vänt jorden samt rensat bort ogräs. Så nästa helg skall jag försöka flytta alla de blommor som står planterade runt omkring i gräsmattan så att jag får lite struktur på trädgården. Tänkte lägga i kogödsel i planteringsgropen innan jag sätter i plantorna är det rätt?
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det kommer nya skott även på hösten men skottbrytningen blir inte lika stark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon