Full version: Ta bort syrener?
Österlena
Förra ägaren har planterat syrener överallt.
Själv är jag inte så förtjust i dom.

De är jättefina den veckan de blommar - men sen finner jag syrener ointressanta, ingen vacker form, ingen vacker höstfärg - och så SPRIDER dom sig. mad.gif

Är dom svåra att ta bort?
Lena i Torslanda
Njaa - lite slitsamt är det eftersom de skickar rotskott lite varsatans. Det är bara att gräva och gräva! smile.gif
Sommartorparn
Vilken färg är det på dom?
zaaritha
Waoow--syre´ner som är så vackra!
Anki på Öland
CITAT (zaaritha @ 19-08-2006, 23:33)
Waoow--syre´ner som är så vackra!

Ja, visst är dom - som Österlena säger, 1-2 veckor när dom blommar! Och dom sprider sig FRUKTANSVÄRT mycket. Har en känsla av att hos mig kommer det att sluta som hos Törnrosa - med undantag av princen på slutet laugh.gif laugh.gif - jag kommer att vara invuxen i syrener........
Anki
Sommartorparn
Låter man bara bli att skära i dom så sprider dom sig inte så fasligt är min erfarenhet (på lerjord). Köper man sedan syrener som är ympade så är spridning alls inget problem. Och hur som helst så behöver trädgårdar gröna buskar som bakgrund mot alla blommorna. Perfekt med syrener......

Har du några i ovanliga färger så kommer jag o gräver upp dom.
rolleyes.gif
Österlena
Jag misstänkte att man får både vänner och ovänner när man ifrågasätter syreninnehav.

Jag tycker att syrener passar på landet i typ torparträdgårdar, eller andra större trädgårdar. Men inte på min lilla radhusplätt. Här sväljer de alldeles för mycket plats.

Jag håller med om att grön bakgrund till andra växter är att rekommendera, och syrenernas gröna bladfärg är anspråklös, men jag har redan bakgrundsgrönt i form av spirea och avenbok, häckar som alla trädgårdar redan har här.

Och nån sa att om man inte klipper och har sig i dom så sprider dom sig inte. Det ligger nog något i det, men de blir bara större och större. Jag ser inte ut genom fönstrena! Och det är lite fantasilöst att BARA ha syrener, tycker jag. Själv skulle jag aldrig planterat dem, nu ingick dom liksom.

Någon frågade om färgen - lila.
Sommartorparn
OK, håller helt med om att de vanliga bonnsyrenerna blir för stora för en radhusträdgård. Möjligtvis kan det passa med en mini-syrén på stam eller något liknande.
Jag antar att det är den vanliga ljuslila färgen du har. Hade det varit vitt eller mörkt lila hade jag kommit o hjälpt dig gräva. wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Sommartorparn @ 21-08-2006, 12:39)
Hade det varit vitt eller mörkt lila hade jag kommit o hjälpt dig gräva. wink.gif

Har hur mycket vitt som helst. Bara att ta den här vägen och komma och gräva nästa gång du åker till sommarstugan......... biggrin.gif
Anki
Österlena
Banal-lila.

Inget spännande alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon