Christa
19-08-2006, 17:08
Det är ganska mycket främmande katter i vår trädgård. En stor orange hankatt har upptäckt att det finns grodor som är jätteskojiga att jaga. Igår räddade jag en groda från katten och strax därefter så började han kräkas kraftigt. Har grodor något som de utsöndrar till försvar? Katten mådde riktigt dåligt. Efter att han tömt magen låg han länge och ulkade i tujahäcken. Idag satt han dock och spanade vid dammen igen så värre än så var den inte.
Zarah P
19-08-2006, 17:28
Ja, både grodor och paddor utsöndrar sekret. Dessa är ofta antingen giftiga eller illaluktande - för att hålla rovdjur borta. Det finns till och med en lag i Arizona, USA på att man inte får slicka på en viss typ av groda, för det orsakar hallucinationer!
Det finns också grodor/paddor (vet ej säkert vilken) som har ett starkt sömnframkallande sekret - starkare än sömnpiller.
Ps. Rätta mig gärna om jag har fel! Jag är långtifrån någon expert på området!
Christa
19-08-2006, 18:33
Tack för svar! Då behöver jag kanske inte vara så orolig att katten skall skada grodorna? Det var rörande att se hur rädd den stackars grodan var. Den satt hopkrupen och höll "händerna" ovanför huvudet till skydd precis som en människa och vågade inte röra sig ur fläcken på en lång stund.
zaaritha
19-08-2006, 22:30
Har också upplevt detta!
Katterna "skummar" ur munnen!
Zarah P
20-08-2006, 08:58
Nej - de är skyddade iom sekretet - men skadade kan de ju bli ändå. Katterna har ju klor också, och att bli attackerad av ett (ur grodperspektiv sett) stort hårigt monster med en massa vassa klor och tänder kan ju inte vara roligt.
Jag hade nog duschat katten och grodan ordentligt. Grodan lider ju inte av vatten - men katten hade nog släppt snabbt!
Gossen Ruda
20-08-2006, 16:29
Det är paddorna som har gift. Citerar från en bok:
" Vid angrepp avsöndrar ett gift från från hudkörtlar på huvudet(parotidkörtlar). De innehåller ca 13 ml gift. Giftet har en kraftig inflammationsverkan på slemhinnorna vilket kan orsaka kräkningar. Denna reaktion kan hos hundar och kattor pågå i 8-12 timmar och kan ha efterverkningar som apati och aptitbrist under två dygn"
Syftet är givetvis att avvärja vidare anfall, även om den bitna paddan dödas borde dess kamrater skonas i fortsättningen. Att katten satt och spanade vid dammen igen tyder dock på att vissa djur är olärbara.
Tii Australien har man importerat giftpaddor från Hawaii för att dom skulle äta upp skadeinsekter på fälten. Denna padda är dock höggradigt giftig plus att den är stor och slukar ledigt en fullvuxen råtta. Resultatet har blivit en ekologisk katastrof i nordöstra Australien där alla större djur dör av giftet och alla mindre blir slukade. Forskare och andra berörda har skickat ut nödrop om hjälp för att på något sätt bli kvitt plågan.
Powerowic
24-08-2006, 12:35
är nog väldigt olika vet att våran katt tar grodor ibland och verkligen äter upp hela
Gossen Ruda
24-08-2006, 13:43
Det är bara paddorna som är giftiga.
SannaLasso
05-09-2006, 17:21
Det finns svenska grodor som också har "kräkmedel i slemmet", dvs kan utsöndra ett skyddsämne som andra djur kan bli illamående av.
En av mina hundar bet av benet på en groda innan jag hann hindra den och den hunden blev tydligt påverkad. Den var både hängig, fradgig och drägglig i flera timmar.
Gossen Ruda
05-09-2006, 21:25
Helt säker på att det var en groda?
SannaLasso
07-09-2006, 23:47
Japp! Jag brukar kunna se skillnad på grodor och paddor och eftersom jag vissste att paddor hade en sorts gift som skydd blev jag förvånad när jag såg att det var en groda som fått valpen att fradga.
Vi hade både grodor och paddor där vi bodde och tomten gick ner till sjön. Just en sån groda som fick benet avbitet hade vi massor av nere i vasskanten på vårarna där dom gjorde flera grodor. Vi hade både grodgelémoln och paddsträngar i sjön. Mest från vanliga grodor och bufo bufo-paddor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.